Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Det här krävs för ett hållbart svenskt modeunder

Modebranschen har vuxit med 89 procent och exporten mer än fördubblats sedan 2011. Nu krävs riktade politiska styrmedel, skriver Susanne Sweet på Handelshögskolan och Malin Viola Wennberg på Stockholms universitet.

Publicerad: 29 september 2021, 13:58

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Susanne Sweet, Handelshögskolan och Malin Viola Wennberg, Stockholms universitet.


Ämnen i artikeln:

KonsumtionHållbart varumärke

Klimatpåverkan från svensk klädkonsumtion kommer i dag till 80 procent från produktionen. I en ny rapport utgiven av Entreprenörskapsforum om den svenska modebranschens utveckling lyfter vi att modebranschen har vuxit med 89 procent och exporten mer än fördubblats sedan 2011. Omsättningen var 380 miljarder kronor år 2019, varav 71 procent utgjordes av export och 29 procent av försäljning på den inhemska marknaden. Parallellt växer ett nytt marknadssegment fram som riktar in sig på att förlänga livslängden på kläder. Det handlar om tjänster inom secondhand, prenumeration och leasing. För att uppnå en mer hållbar modeindustri krävs dock förändrade produktionssystem och konsumtionsvanor liksom nya affärsmodeller. För ett framtida hållbart svenskt modeunder har vi därför följande prioriteringar:

1. För mer hållbara alternativ krävs policy för industrin i form av skatter på jungfrulig råvara för att stimulera återanvändning och återvinning, förstärka satsningar på lösningar för spårbarhet, sortering och separation av textilfiber liksom ett främjande av samverkan för en textil återvinningsindustri inom EU.

2. För att säkra effektiv resursanvändning i giftfria cirkulära flöden krävs policy för marknaden. Här ingår stöd till framtagning av standardisering för kvalitéer av återvunnen råvara liksom momssänkning på begagnade plagg, reglering av gröna påståenden samt certifiering och märkning.

Konsumenterna är osäkra på vad de hållbarhetspåståenden de möter i handeln egentligen betyder. Det är inte ens säkert att företagen själva har den data som behövs för att kunna mäta sin klimat- och miljöpåverkan. Här krävs policystöd i kravställande gentemot såväl fabriker som produktionsländer så att produktionsmetoder inklusive energikälla, fiberinnehåll, kemikalie- och vattenanvändning, användningscykler och återvinningsbarhet kan täckas in. 

”Nu krävs riktade politiska styrmedel ”

I flertalet undersökningar framgår att konsumenter vill agera mer hållbart, men det har inte lett till beteendeförändringar i hur mycket nyproducerad textil vi konsumerar. Nu krävs riktade politiska styrmedel som stärker den utveckling mot hållbar praxis och hållbart företagande som vi ser början av i svensk modeindustri.

Susanne Sweet, docent Handelshögskolan och forskningschef vid Center for Sustainability Research

Malin Viola Wennberg, doktorand Stockholms universitet och företagsrådgivare inom hållbart mode

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.