Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

E-handeln är lösningen – inte problemet

E-handeln kritiseras ofta för att vara ohållbar, men i takt med att handeln digitaliseras finns stora möjligheter till en mer hållbar konsumtion, skriver Johanna Allhorn, chefredaktör på Ehandel och redaktör inom projektet Hållbar E-handel.

Publicerad: 25 Juni 2020, 08:04

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Johanna Allhorn, chefredaktör på Ehandel och redaktör inom projektet Hållbar E-handel


Kunder som beställer varor i flera storlekar och färger för att sedan returnera det de inte vill ha. Hemleveranser med mängder av stopp för att kunden ska slippa bära hem ens de minsta och lättaste produkterna. Berg av emballage som blir över när varorna packas upp.

E-handeln och logistiken som omger den har kritiserats för att bidra till en ohållbar konsumtion, och på flera sätt är kritiken relevant. Branschens fokus har till stor del legat på att pressa priser, erbjuda större sortiment och att ge kunderna bekvämlighet och valfrihet, något de uppenbarligen har saknat med tanke på e-handelns enorma tillväxt. Men att peka ut e-handeln som en ensidig miljöbov är varken korrekt eller speciellt konstruktivt. Faktum är att det är tack vare e-handeln som konsumtionen äntligen har en chans att bli mer hållbar.

Det som skiljer e-handeln från den traditionella handeln är framför allt logistiken och i projektet Hållbar E-handel har vi valt att fokusera på just logistikfrågan. Men även om det är önskvärt att få mer effektiva e-handelsflöden så måste man titta på helheten. Hur ser frakterna ut för de mängder av varor som levereras till butiker, kanske aldrig säljs och sedan skickas tillbaka eller går till förbränning? Är det mer hållbart att sälja saker som importerats från andra världsdelar i fysiska butiker, än det är att sälja svenskproducerade varor på nätet?

Kan en e-handlad vara innebära att en onödig bilresa uteblev? Det finns många fördelar med att handla på nätet. Dels kan e-handlarna undvika överdrivet stora inköp, något som ofta behövs i den fysiska handeln där det helst ska vara välfyllt i butiksgångarna. Dels kan en e-handelsleverans mycket väl göras mer hållbar om man effektiviserar och samlar många order i en leverans, till exempel till ett ombud eller till ett paketskåp, jämfört med om varje kund själv kör till och från butiken. Allt handlar om den samlade mängden transporter och om hur de transporterna går till.

Bortsett från att arbeta med transporterna, som för övrigt har alla möjligheter att bli mer hållbara i takt med att användandet av fossilfritt bränsle ökar, pågår massor av e-handelsinitiativ i hållbarhetens tecken. Ny teknik ger oss möjlighet att få en bättre bild av produkten innan köpet genomförs. Emballage återanvänds och framgångsrika e-handlare bygger solceller och inför miljözoner för att skynda på omställningen i branschen. Om det viktigaste i e-handeln för något år sedan var att det skulle gå så fort och vara så billigt som som möjligt, har nu helt andra värden tagit över.

Mycket av diskussionen kring e-handel och hållbarhet verkar bygga på uppfattningen att handeln var hållbar fram till e-handelns intåg. Det stämmer inte. Handeln har under de senaste decennierna i stor utsträckning byggt på ett slit- och slängbeteende där miljön har fått komma i absolut sista hand.

Men nu har någonting hänt. Hållbarheten har seglat upp på agendan, inte minst bland de unga. Allt pekar på att e-handeln kommer att fortsätta växa och att som handlare då agera så hållbart som möjligt kommer alltså inte längre att vara en möjlighet, utan ett krav. Åtminstone om man vill nå ut till framtidens konsumenter.

Med allt detta sagt finns det förstås mycket att arbeta med även för e-handelns del. Det är därför vi har startat Hållbar E-handel, som erbjuder en möjlighet för företag att utbilda sig inom och utveckla sitt arbete med hållbarhetsfrågor - inte minst sett till transporter. Antalet medlemsföretag är nu uppe i ett 50-tal och de blir fler för varje vecka. Som en del i projektet arbetar vi också med en bok om hållbar e-handel som kommer att lanseras senare i år. Det är glädjande att se det stora intresset för att delta i den här utvecklingen. Det är genom utbildning och utbyte av erfarenheter som förändring kan ske. Och det är endast genom förändring som vi kan nå en förbättring.

Man måste komma ihåg att e-handeln fortfarande är i sin linda. Den testar sig fram och kommer att hitta mer rätt i hållbarhetsfrågan allt eftersom. Genom att hålla kvar vid det gamla hade vi förmodligen inte nått någon större framgång. Som tur är genomgår handeln en enorm förändring och det var precis vad som behövdes.

Johanna Allhorn,
chefredaktör på Ehandel och redaktör inom projektet Hållbar E-handel

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.