Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag07.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Elbranschen måste sluta förvirra konsumenten

Elbolagen hållbarhetsarbete engagerar. Löftena till kunderna och hur det ska utformas har lett till en debatt där både Telge Energi och GodEl nu deltar. Nils Söderström på Renbloc AB startade den debatten med att kritisera ursprungsgarantierna och bemöter nu elbolagens repliker om hans resonemang.

Publicerad: 12 Juni 2020, 08:54

Nils Söderström vd för Renbloc AB


När jag försöker prata ursprungsgarantier bland mina vänner och bekanta ser de flesta ut som om jag pratar något helt obegripligt. Och det kanske är talande för den generella uppfattningen hos elkonsumenten - ursprungsgarantier är obegripligt. För att inte säga rakt av okända? 

Här kanske jag bara har ointresserade eller oinsatta vänner? Om Telges kunder är bättre upplysta, ringer in till kundtjänst och diskuterar ursprungsgarantier till som tätt, får jag bara applådera. Dock tror jag kanske inte att det stämmer fullt ut med verkligheten. Gör man en YouGov undersökning på hur många elkonsumenter som förstår sig på ursprungsgarantier så tror jag förvirringen kring begreppet skulle vara oerhört stor. Precis samma begreppsförvirring som ni vill lösa. 

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

På tal om begrepp. Telge säger även att jag har svårt att skilja på äpplen och päron, vilket kanske inte är så konstigt. Det är precis som äpplen och päron ursprungsgarantier fungerar. Om jag köper en mängd äpplen (ett) så garanterar systemet att det någonstans har odlats samma mängd äpplen (ett). Om jag sedan fick ett päron med mig hem så ska det tydligen inte spela någon roll för Telge. Jag vet många som nog hade gått tillbaka och klagat. 

Nej, ursprungsgarantisystemet är inte ett fungerande system. Tvärtemot har det fått utstå expert kritik från flera håll och på senare år även dragits framför Konsumentverket. Vi minns kanske bageriet som försökte ”Baka med egen vindkraft”? Detta begrepp ansåg Konsumentverket vara felaktigt och marknadsföringen var därför vilseledande. Misstolka mig inte nu - det är fantastiskt bra att bygga ut vindkraften, men inte att man vilseleder konsumenter om effekten. Knappast slutade man baka bara för att det slutade blåsa? Andra företag i branschen har fått utstå liknande kritik för ”100% vattenkraft”. Alla dessa påståenden baseras på ursprungsgarantier. 

Jag tror inte heller att lösningen är att konsumera mindre, något som skulle få direkt hämmande konsekvenserna för utvecklingen av både svensk industri och svenskt näringsliv. Jag skulle snarare uppmana till att konsumera mer - men endast vid tillfällen då det finns ”rätt” el att tillgå. Optimera gruvindustrin mot vattenkraft! Ett överskott på solenergi - kör diskmaskinen! Blåser det upp till storm - ladda elbilen. Just nu, i realtid! Och det här är inte framtiden, Renbloc har tekniken för att göra detta i dag. 

För om du ska ladda din elbil bör du ju göra det med säkerställd förnybar el annars är miljövinsten förlorad. Tyskland har nu sett till att varje bensinstation i landet ska ha elbilsladdare, vilket är exakt ett sådant initiativ vi behöver för att bygga en hållbar framtid. Men vi ska samtidigt inte blunda för verkligheten. Med den elmix man har idag i Tyskland kommer alla elbilar fortfarande köras på fossila bränslen. Vi har bara adderat ett extra steg. Ingen ursprungsgaranti i världen kan ändra på det. 

Både Telge och GodEl säger att ursprungsgarantier är det bästa vi har nu, men varför ge upp och bara nöja oss? Bara för att ett system är etablerat behöver det inte betyda att det fungerar! Nej, jag går tillbaka till mitt första inlägg igen; vi måste våga tala klarspråk om ursprungsgarantier. Inte för att i första läge lösa problemet, utan för att vara ärliga och uppriktiga mot elkonsumenten. Detta är väl speciellt viktigt om man som energibolag säljer produkter som baseras på ursprungsgarantier. Låt mina äpplen vara äpplen. 

Nils Söderström vd,
Renbloc AB

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.