Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Elbranschen måste sluta förvirra konsumenten

Energibranschens marknadsföring förvirrar konsumenterna, som tror att all vattenkraft och vindkraft alltid är hållbar och att ”grön el” är den som är bäst för planeten, trots att det inte ens betyder någonting konkret, skriver Johannes Boson och Jonas Månsson, vd respektive kommunikationschef på Telge Energi.

Publicerad: 3 Juni 2020, 12:58

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Johannes Boson, vd Telge Energi och Jonas Månsson, Marknads- och kommunikationschef, Telge Energi.

Foto: Telge Energi


Finns det något elbolag i Sverige i dag som inte pratar om hur bra den egna produkten är för miljö och klimat? I många fall är detta fokus i marknadsföringen. Allt för att få den hållbarhetsstressade konsumenten att känna att ”väljer du bara oss så har du räddat planeten”. Med ett moln av begrepp som låter härliga och miljöbra – från grön och förnybar till hållbar och fossilfri – leder elbranschen konsumenterna in i ett falskt lugn. Under tiden förstörs ekosystem, med konsekvensen att djurliv och natur försvinner. 

Den där småbarnspappan som flyttade till sin nya lägenhet och valde fossilfri el, tror du han vet att det kan vara kärnkraft han betalar för? Tjejen som just flyttat hemifrån och valt ”grön el”, fick hon veta att det är ett begrepp som faktiskt inte betyder något överhuvudtaget? Din granne, tror du hen vet att den förnybara el som hen hoppas ska bidra till att barnbarnen får leva på en planet som mår bra kanske inte alls är hållbar? 

Vi är nog alla överens om att de flesta konsumenter i Sverige i dag vill göra medvetna, hållbara val i sin vardag. Besluten vi tar med våra plånböcker gör skillnad. Många lägger en avsevärd mängd energi på att handla mat klokt, källsortera, minska sin konsumtion, inte slänga fungerande saker, resa ansvarsfullt med mera. Men långt ifrån alla har insett vilken betydelse den el de köper har, och långt ifrån alla vet vilken el som är den bästa ur hållbarhetsperspektiv. 

Vi vill påstå att detta helt och hållet är elbolagens fel. För trots alla miljoner som branschen lägger på marknadsföring så är konsumenterna förvirrade av de begrepp vi använder. Vår egen undersökning*, genomförd av YouGov, visar att drygt tre av fyra svenskar tycker begreppen hållbar el och förnybar el är förvirrande. Nära fyra av tio tror att det räcker att välja vattenkraft för att ha gjort ett hållbart val av el. Visst är vattenkraft förnybar, men långt ifrån alltid hållbar. 

Begreppsförvirringen kring el och miljö visar sig extra tydligt då svenskarna ska ta ställning till vilket begrepp som innebär att hårdast miljökrav har ställts på elens ursprung och produktion. 18 procent tror att det är ”grön” el och en tredjedel vill inte svara på frågan. Många konsumenter vill utöva sin konsumentmakt och fatta rätt beslut. Det största ansvaret för att vägleda dem till det ligger på oss, och som bransch har vi onekligen misslyckats. 

Vi i branschen säger att miljön och klimatet är det viktigaste av allt, men vi pratar om det på ett sätt som lämnar konsumenten förvirrad. Många konsumenter tror att all vattenkraft och vindkraft alltid är hållbar och att ”grön el” är den som är bäst för planeten, trots att det inte ens betyder någonting konkret. Så vad är det som vi elbolag vill ha sagt egentligen och varför? Är branschens tjusiga retorik ett sätt att dölja den brutala sanningen, nämligen att den mesta elen på den svenska marknaden faktiskt inte alls är tillräckligt bra ur ett hållbarhetsperspektiv? För bara hållbart är ju hållbart. 

Det finns en miljömärkning för el i Sverige som ställer de hårda krav som all elproduktion borde svara upp mot. Vi på Telge Energi vet att omställningen inte är lätt, snabb eller billig. Men den är nödvändig. Naturskyddsföreningens Bra Miljöval är en av världens hårdaste miljömärkningar för el, vilket innebär att konsumenter som väljer el med denna märkning kan vara säkra på att de gjort det bästa valet som de kan göra just nu. 

Som bransch har vi alltså misslyckats totalt med att förklara vad det egentligen är vi pratar om, vad de olika begreppen faktiskt betyder och vad kunden får. Dessutom har branschen som helhet misslyckats med det allra viktigaste: att sälja tillräckligt hållbar el. Sådan el som både är förnybar och lever upp till hårda miljökrav. Det här är onekligen ett av de områden där marknadsföring och affärsbeslut går hand i hand. 

Nu är det dags för branschen att rensa upp i retoriken. Begrepp som är flummiga och missvisande, så som ”grön el”, bör inte användas alls. När vi pratar om fossilfri ska vi vara tydliga med att denna el kan komma från kärnkraft. Vi vill också uppmana till att vi alla tar de utmaningar vi står inför på allvar, vilket för oss i elbranschen innebär att endast sälja hållbar el och därmed ställa högre krav på elproduktion. 

Låt oss varken förvirra oss själva eller våra kunder. Det är bara hållbart som är hållbart. 

Johannes Boson,
vd Telge Energi

Jonas Månsson,
Marknads- och kommunikationschef Telge Energi 

*Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 15-17 april 2020 har sammanlagt 1021 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor, 18 år eller äldre, i Sverige. Resultatet är representativt för den vuxna svenska befolkningen.

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.