Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Elsparkcyklar kan minska biltrafiken i våra städer – men alla måste hjälpas åt

Vi behöver ställa oss frågan hur det kommer sig att elsparkcyklar ibland parkeras mer vårdslöst än exempelvis vanliga cyklar och vad som driver människor att kasta elektronik i vattendrag. Det skriver Alexander Liljeblad Sverigechef för Bolt Scooters

Publicerad: 4 december 2020, 15:52

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


I den bästa av alla världar skulle allt vara inom gångavstånd. Så är dock inte fallet. Stadsplanerare vet sedan länge att det inte är så enkelt att man bara kan lägga till fler rutter och stopp i kollektivtrafiken. Samtidigt avskräcker problemet med ”first mile – last mile” många pendlare från att använda kollektivtrafiken överhuvudtaget.

Det blir enklare att ta bilen helt enkelt. Mikromobilitet, samlingsnamnet för transportmedel som hanterar de första och de sista kilometrarna av en resa i en stad, är en del av lösningen. Elsparkcyklar har potential att bättre förbinda människor med kollektivtrafik, minska behovet av privata bilar och nyttja befintliga utrymmen bättre.

Det är en av anledningarna till att vi på prov just nu även föreslår en resa med elsparkcykel i vår app om man försöker boka en taxiresa som ska åka en kortare sträcka. Faller försöket väl ut blir det permanent.

Ett integrerat transportsystem som inkluderar kollektivtrafik och flexibla alternativ som mikromobilitetsfordon kan hjälpa till att fylla luckor vi ser på många håll i världen. Men mikromobilitetslösningar är relativt nya fenomen som behöver mogna. Stadsplanerare, politiker, företag och allmänhet behöver hjälpas åt för att ta fram de bästa och säkraste sätten att implementera dessa nya lösningar. 

Detta gäller inte minst när det kommer till infrastruktur för cyklar och elsparkcyklar. Vi på Bolt arbetar dagligen med att flytta våra elsparkcyklar för att tillse att de står parkerade på ett sätt som inte hindrar eller stör. Eventuella klagomål som vi får in försöker vi alltid åtgärda inom ett par timmar. Vi lägger samtidigt mycket resurser på att informera användare om säkerhetsaspekter och hur man ska parkera sin elsparkcykel efter färd. Ändå blir det ibland fel. 

Vi behöver ställa oss frågan hur det kommer sig att elsparkcyklar ibland parkeras mer vårdslöst än exempelvis vanliga cyklar och vad som driver människor att kasta elektronik i vattendrag som vi därefter själva har försökt fiska upp med hemmabyggda hjälpmedel. Efter att det uppmärksammats att elsparkcyklar hittats i Stockholms vattendrag har vi på Bolt bland annat valt att införa nya parkeringsregler. Det är inte längre tillåtet att parkera på platser där vi identifierat att elsparkcyklar kan hamna i vattnet, exempelvis nära inpå vissa kajer och broar. 

Genom att använda så kallad geofencingteknik har vi lagt till zoner med parkeringsförbud på bland annat Tranebergsbron, Strömbron, Västerbron och Sankt Eriksbron i Stockholm. Elsparkcyklar är en viktig del i att skapa morgondagens hållbara städer och är här för att stanna. Därför behöver vi tillsammans även hitta långsiktiga lösningar på de problem som kan uppstå på vägen. 

Alexander Liljeblad
Sverigechef, Bolt Scooters

Så här skickar du ett debattinlägg till Aktuell Hållbarhet

– Mejla direkt till debattredaktionen på debatt@aktuellhallbarhet.se.  

– Skriv max 4 000 tecken, inklusive mellanslag. 

– Skicka med ett foto på den person/personer som undertecknar inlägget.
– Alla inlägg som når Aktuell Hållbarhet läses av debattredaktören.
– Rubrik och ingress sätts av Aktuell Hållbarhet, men föreslå gärna en egen.

– Aktuell Hållbarhet tillämpar gängse debattregler för replik och slutreplik.

 

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News