Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

En tågkrasch i slowmotion

Under 20 års tid har vi pratat om hur viktigt det är att investera i våra tåglinjer, få folk att ställa bilen och undvika flyget. Det håller inte att år efter år dras med samma problem och inget händer, skriver Johan Jacobsson, vd för Sylog.

Publicerad: 26 augusti 2022, 12:03

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Johan Jacobsson, vd för Sylog vill åka mer tåg, men det funkar inte.

Foto: Johan_Andersson


Ämnen i artikeln:

Hållbara TransporterKlimatpolitikRegeringen

Att välja tåget är viktigt för klimatet. Så har det hetat i den politiska debatten och även i SJ:s egen reklam. Med uppfordrande blick vänder de sig bland annat till oss som är företagsledare. ”Sluta upp med planetdödande flygresor – ta tåget!”

Och visst, jag håller absolut med om det. Ett resande som förbrukar stora mängder fossila bränslen är vansinne. Självklart ska vi sluta med det. I dag har vi dessutom betydligt bättre digitala hjälpmedel för kommunikation.

Det personliga mötet kan dock aldrig helt ersättas och då är det ibland nödvändigt att resa. Som företagsledare vill jag naturligtvis föregå med gott exempel. Bland det värsta som finns och något som visar en riktigt dålig kultur i ett företag är om ledningen sätter upp regler för sina anställda, men sedan själva har en gräddfil.

Sagt och gjort. Vi har kontor i ett antal svenska städer och det blir en hel del resor. Bokning via SJ – inte alltid billigast, men policyn är till för att efterlevas.

För skojs skull, eller mer av stigande irritation, började jag föra anteckningar om hur tågresorna gick. Här är några av de senaste:

Resa 1 Stockholm – Göteborg – Signalfel, försening 45 minuter

Resa 2 Stockholm – Linköping – Signalfel, spårarbeten, försening 1 timme

Resa 3 Linköping – Stockholm – Signalfel, spårarbeten, förseningar 2 timmar

Resa 4 Linköping – Katrineholm – Tåg inställt på grund av personalbrist

Resa 5 Stockholm – Malmö – Spårarbeten, försening 45 min

Resa 6 Stockholm – Malmö – Spårarbeten, försening 1 timme

Resa 7 Malmö – Stockholm, Spårarbeten, lokfel, förseningar 1,5 timme

Listan ovan är bara det som råkar vara mina resor. Vi har på senare tid kunnat läsa i media om tågsträckor som helt ställs in. Människor har suttit fast på tåg i timmar ute i skogen. Toaletter som inte fungerar och liknade som gör resan till mer eller mindre en mardröm.

”Människor har suttit fast på tåg i timmar ute i skogen. Toaletter som inte fungerar och liknade som gör resan till mer eller mindre en mardröm.”

Hur ska man som företagsledare kunna driva ett miljöarbete och uppmana medarbetare och leverantörer att i första hand välja tåget när det känns mer som regel än undantag att det är förseningar, spårarbeten, signalfel eller personalbrist? Den som väljer tåget vet att resan oftast tar lite längre tid än flyget, men hur mycket tid ska behöva läggas på som säkerhetsmarginal?

Jag kan som vd komma för sent till möten, ingen ger mig sparken för det. Däremot är det respektlöst och ett enormt slöseri med arbetstid för dem som jag ska träffa. Det blir avbokade möten och enorm bad-will för oss att inte komma fram i tid.

”Det blir avbokade möten och enorm bad-will för oss att inte komma fram i tid.”

När sedan förseningarna är ett faktum och resenärerna blir oroliga och nervösa uppstår ett märkligt strutsbeteende. Då stänger SJ Bistron ombord! Skälet uppges i vissa fall vara att det saknas personal eller så är det tekniska problem med kassaapparaterna. De flesta bolag som säljer en tjänst utan att kunna leverera den skulle nog överväga att kompensera sina gäster med gratis fika eller åtminstone inte stänga Bistrovagnen.

”Punktlighet är ett våra starkaste fokusområden”, säger SJ själva. Men vad gör bolaget konkret för att bli bättre?

Kanske är det orättvist att klaga på detta sätt. De gör så gott de kan, särskilt alla som jobbar på tågen. I så fall ligger ansvaret på den politiska nivån. Infrastrukturminister Tomas Eneroth har varit märkbart tyst på sistone. 

Under 20 års tid har vi pratat om hur viktigt det är att investera i våra tåglinjer, få folk att ställa bilen och undvika flyget. Det håller inte att år efter år dras med samma problem och inget händer. Trafikverket och tågbolagen med SJ i spetsen måste kavla upp ärmarna och se till att tåget blir ett fungerande transportmedel.

Som det är i dag nöts människors tålamod sakta ned – det är en tågkrasch i slowmotion.

Johan Jacobsson
Vd, Sylog

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.