Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Europas länder måste förbättra för tågpassagerare

När Europaparlamentet på torsdag klubbar uppdaterade regler för tågpassagerare – som i jämförelse med flygpassagerare har missgynnats i årtionden – så räcker det inte. EU:s medlemsländer måste släppa på tågnationalismen och lyfta blicken för att göra det enklare att ta tåget, skriver EU-parlamentarikern Emma Wiesner (C).

Publicerad: 28 april 2021, 13:35

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Emma Wiesner (C), EU-parlamentariker vill uppgradera tågresandet i EU och göra det enklare för resenärer. I morgon röster EU-parlamentet om nytt regelverk.

Foto: Fredrik Wennerlund och ewg3D Getty Images


Tågets attraktivitet måste öka genom att samma rättigheter ska gälla för de som åker tåg som för de som flyger – så är det inte i dag. Det är inte sällan klart dyrare att ta till exempel tåget än att flyga. Människor upplever också att det är svårt att boka resor och krångligt att utföra själva resan med alltför många byten. Det måste bli enklare att boka resor och resa klimatsmart med tåg (även om tåg som drivs med fossil kolkraft fortfarande finns kvar i delar av Europa).

Att tågtrafiken ser ut som den gör beror på att det i många europeiska länder inte råder fri konkurrens på järnvägen, på samma sätt som det delvis gör i Sverige. I många länder är det fortfarande statliga monopol som driver järnvägstrafiken, vilket gör det både ineffektivt och dyrt. Nationella regleringar verkar hämmande för den transeuropeiska järnvägstrafiken. Den här tågnationalismen måste bort.  

Trots att det finns relativt nya regler om att öppna marknaderna måste tempot öka. Det alltmer gränsöverskridande resandet ställer samtidigt krav på mer samordnade bokningssystem. Idag finns tydliga krav på flygbolag att ha öppna bokningssystem som gör det möjligt att söka flyg och jämföra priser på ett och samma ställe, motsvarande krav finns däremot inte på tågbolagen.

Det saknas i dag också tydliga konsumenträttigheter för tågresenärer; både vad gäller ersättning och hjälp vid försening. Konsumenterna kan i dag tvingas betala dyra extrapengar vid tågförseningar när den alternativa vägen inkluderar ett annat tågbolag - utan att ha rätt att utan extra kostnad ta nästa avgång, även om den sker med ett annat tågbolag.

Den överenskommelse som EU-institutionerna kommit överens om, och som vi i Europaparlamentet röstar om på torsdag, är ett steg i rätt riktning, men det är en bra bit kvar för att det ska bli enkelt och effektivt att ta tåget i stället för flyget mellan städer i Europa. Med några relativt små förbättringar kan vi stärka tågens attraktionskraft och se till att det blir ett transportslag som lockar ännu fler.

Därför tycker vi i Centerpartiet att EU-lagen om tågpassagerares rättigheter måste bli klart skarpare. Det behövs en mer långtgående integrering av de olika biljettsystemen i Europa, liksom tydligare och mer lättillgänglig information vid förseningar och rutt-byte. Dessutom behöver tågresor tillgängliggöras i mycket större utsträckning för människor som av olika anledningar har behov av särskild assistans – inte minst för att alla ska vara garanterade att kunna ta del av den fria rörligheten som är alla EU-medborgares rättighet och en av de största vinsterna med EU-samarbetet.

Sen finns det andra problem som vi också behöver ta tag i; den europeiska tågmarknaden är överreglerad och monopoliserad vilket så klart återspeglas i priserna. Det behövs fri konkurrens på Europas järnvägar på samma sätt som Centerpartiet har varit med och infört i Sverige.

Att åka tåg är ett av de mest miljövänliga och säkra sätten att transportera sig på. Det är dags att Europas länder också förstår det och potentialen vi nu måste ta tillvara på.

Emma Wiesner
(C), EU-parlamentariker

 

 

 

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.