Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Fem råd för att minska mode- och textilbranchens klimatpåverkan

När 95 procent av utsläppen sker utanför den egna verksamheten blir det tydligt att svenska och utländska aktörer måste samarbeta och alla politikområden måste dra åt samma håll. Det skriver Michael Schragger, chef för The Swedish Textile Initiative for Climate Action, Stica.

Publicerad: 26 april 2022, 07:39

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Michael Schragger, chef för The Swedish Textile Initiative for Climate Action (STICA)


Det genomsnittliga mode- och textilföretaget har sina största utsläpp i värdekedjan och en majoritet av dem sker i produktionsfasen. För att halvera utsläppen i enlighet med 1,5-gradersmålet i Parisavtalet krävs ett större samarbete mellan svenska och utländska aktörer.

För många förknippas mode- och textilbranschen med de stora modehusen som omsätter mångmiljardbelopp årligen. I verkligheten består branschen till stor del av små- och medelstora företag som nyligen börjat sätta klimatmål och mäta sina utsläpp. För att även mindre företag ska kunna ställa om i den takt och skala som behövs för att nå 1,5- gradersmålet behöver politiken skapa förutsättningar. I Stica går företag och organisationer inom textil- och modebranschen samman för att skynda på klimatomställningen. Här är våra fem råd till politiken för att ställa om:

1. Möjliggör samverkan för gröna investeringar i värdekedjan. Det svenska Klimat- och Industrikliven är positiva, men gäller endast utsläpp som sker i Sverige. För mode- och textilbranschen sker majoriteten av utsläpp utomlands och för att få ned de konsumtionsbaserade utsläppen behöver Sverige också möjliggöra gröna investeringar där utsläppen sker.

2. Gör cirkulära lösningar lönsamma. Många företag undersöker möjligheterna till kläduthyrning, reparationer och andra cirkulära affärsmodeller för att ersätta dagens linjära modeller. I dagsläget är ofta jungfruligt material betydligt billigare att köpa in jämfört med cirkulerad råvara och infrastruktur för återanvändning och återvinning inom branschen är underutvecklad. Politiken behöver skapa både infrastruktur och ekonomiska styrmedel för att göra den cirkulära ekonomin mer attraktiv och lönsam.

3. Ställ samma klimatkrav på alla mode- och textilföretag – oavsett produktionsland. Företag som gör gröna, innovativa investeringar ska inte enkelt konkurreras ut av oseriösa företag från länder med lägre klimatkrav. För att skapa en jämn konkurrenssituation på en global marknad behövs mekanismer som kompenserar ojämnheterna. EU:s gränsskattemekanismer är positiva, men gäller i dagsläget inte mode- och textilbranschen. Liknande styrmedel vore intressant att undersöka.

4. Öka samarbetet med produktionsländerna för utsläppsminskningar. Sverige och EU är importörer av kläder och textilier, men produktionen sker oftast utanför unionen. Regeringar och företag behöver arbeta nära för att underlätta för produktionsländerna att halvera sina utsläpp genom ekonomisk och tekniskt stöd. Klimatomställningen måste också vara rättvis och säkra att människor i produktionsländerna inte förlorar sina arbeten.

5. Konsumentinformation är bra – men tydlig lagstiftning är bättre. Trovärdig konsumentinformation och engagerade konsumenter är väldigt viktigt. Men detta är otillräckligt för att påverka företagens investeringar eller affärsmodeller i den takt som krävs. För att halvera utsläppen varje årtionde krävs modiga politiker som ger tydliga signaler till företagen att ställa om.

”Vi har inte mycket tid kvar för att nå 1,5-gradersmålet och utrymmet krymper för varje år.”

Vi har inte mycket tid kvar för att nå 1,5-gradersmålet och utrymmet krymper för varje år. Företagen är en självklar del av omställningen och vi kan göra mycket mer själva, men när 95 procent av utsläppen sker utanför den egna verksamheten blir det tydligt att svenska och utländska aktörer måste samarbeta och alla politikområden måste dra åt samma håll.

Michael Schragger
Chef, The Swedish Textile Initiative for Climate Action (STICA)

Fotnot: Syftet med The Swedish Textile Initiative for Climate Action, Stica, är att stödja kläd- och textilföretag och hela den nordiska kläd- och textilindustrin för att minska sin klimatpåverkan i linje med 1,5- gradersambitionen och samtidigt stärka industrins globala konkurrenskraft.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.