Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Fördel laddbart i nybilsregistreringen årets första fyra månader

Styrmedlen börjar få effekt, laddbart tar över och gasbilar är helt på väg ut. Samtidigt tar elen nu över även för lätta lastbilar och Tesla har fått lämna elbilstronen på den svenska markmarknaden där nu VW, Kia och Volvo regerar, skriver Mattias Goldmann, Sweco och Jakob Lagercrantz, 2030-sekretariatet.

Publicerad: 6 maj 2021, 12:21

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Mattias Goldmann, hållbarhetschef Sweco och Jakob Lagercrantz, vd och grundare 2030-sekretariatet.


Förutsättningarna ändras snabbt, och därför blir nybilsregistreringen ryckig. Det har vi verkligen sett de senaste månaderna, och därför har vi avstått från att analysera enskilda månader. Men med en tredjedel av året bakom oss börjar vi utifrån BilSwedens statistik kunna skönja vad som är tillfälliga nycker och vilka bestående trender vi ser:

Styrmedlen får effekt. Första april ändrades beskattningen så att laddhybrider fick i snitt cirka 10 000 kronor lägre bonus och rena elbilar 10 000 kronor högre. För bilar med en prislapp som i snitt närmar sig en halv miljon kan det tyckas vara små pengar, men det har skapat en enorm ryckighet i marknaden. Om politiken lanserar en ny miljöbilsdefinition, och om förmånsbeskattningen ändras till halvårsskiftet, så fortsätter ryckigheten.

Laddbart tar över. Hittills i år är 37,1 procent av de nya bilarna laddbara, en fördubbling jämfört med i fjol. Trenden fortsätter, driven av de kraftiga böter som väntar tillverkare som bommar EU:s utsläppskrav. Därtill väntar åtskilliga nya elbilsmodeller, tillsammans med beskedet från snart sagt alla ledande biltillverkare att de slutar utveckla förbränningsmotorn eller sätter ett datum då de bara ska sälja elbilar.

Elbilarna kommer – men långsammare än april visar. I april ökade elbilarna med 368 procent jämfört med samma månad året innan och nyregistreringen toppades av elbilen VW ID4, med rena elbilar också på tredje och femte plats. Men väntan på den högre bonusen har skapat en ketchupeffekt, tittar man på hela första tertialen så är alla topp-fem laddhybrider. Framåt får vi en mix av dessa två utfall.

Diesel fasas ut. Laddbilsboomen motsvaras av en minskad dieselandel, januari-april enbart 20,2 procent av totalmarknaden. Bland laddhybriderna är dieselbilarna i princip utraderade; de är nästan alla malus-bilar vilket talar för en fortsatt minskning.

Laddbara personbilar januari-april

1. Volvo XC60N Laddhybrid
2. Volvo S/V60 Laddhybrid
3. Kia CEED SW plug-in Laddhybrid
4. Toyota Rav 4 %-D Laddhybrid
5. Volvo XC40 Volvo XC60N Laddhybrid  


Laddhybrider går mer på el. Nästan alla laddhybrider på topp-tio-listan har nu en räckvidd på el på fem mil eller mer, enligt den nya och mer realistiska WLTP-körcykeln. Många av dem kan nu också laddas rimligt snabbt, och allt fler destinationsladdare och wallbox etableras, vilket tillsammans med de ekonomiska fördelarna av att köra på el pekar på att andelen mil på el kommer att öka snabbt. Vi ser även att de nya laddhybriderna får allt längre räckvidd, som toppas av Mercedes C-klass med hela 11 mil på el.

Även lätta lastbilar går på el. I april tog registreringen av nya lätta lastbilar på el fart, med 356 nya mot 88 samma period i fjol – en fyrdubbling! Främst är det helt nya modeller; 1:an Peugeot Expert och 2:an Citroën Jumpy fanns inte i fjol. 19.7 procnet av alla lätta lastbilar var eldrivna i april, en andel som möjligen kortsiktigt sjunker men senare kan förväntas ligga på denna nivå.

Laddbara bilar, april månad

1. VW ID4 1444 st.
2. Kia Ceed SW plug-in 484 st.
3. VW ID3 4694 st.
4. Volvo S/V60 plug-in 410 st.
5. Kia Niro EV 409 st.

Gasbilar på väg ut. För gasbilarna är statistiken ingen munter läsning. Mest registrerade gasbil är Skoda Octavia, 65:a bland klimatbonusbilarna, med 99 bilar hittills i år mot 310 samma period i fjol. Den följs av Seat Leon, 67:a och Volkswagen Golf, 75:a, båda de har också backat två tredjedelar. Ökad bonus enbart för elbilar kombinerat med diskussion om utfasning av förbränningsmotorn och EU:s skärpta utsläppsregler talar för att kräftgången fortsätter.

Total nyregistrering per drivmedel januari-april

Bensin 39506 st.  35 procent
Diesel 22805 st.  20,2 procent
El 9978 st.  8,9 procent
Laddhybrid 31848 st.  28,2 procent
Elhybrid 8054 st.  7,1 procent
Etanol 7 st.  0 procent
Gas 547 st.  0,5 procent
Övriga 3 st.  0 procent


Tronskifte på elbilssidan. Modeller som Nissan Leaf, Renault Zoe och Tesla S har tidigare nästan varit synonymt med elbilar, nu ligger Leaf på 20:e och Zoe på 36:e plats på listan, och Tesla S är helt borta.

Mattias Goldmann,
Hållbarhetschef Sweco

Jakob Lagercrantz,
vd och grundare 2030-sekretariatet









Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.