Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag01.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Förnyelsebar energi och diversifiering blir a och o för energibranschen 2020

Efterfrågan på olja och gas är fortsatt hög, men vad gäller nyinvesteringar är det förnyelsebara energikällor som gäller. I tider av förändring diversifierar energiföretagen sina verksamheter, skriver Colin Beaney, global chef för energibranschen på IFS.

Publicerad: 23 Januari 2020, 10:24

Colin Beaney, global chef för energibranschen på IFS ser en växande trend där energibolagen diversifierar sin verksamhet bort från olja och gas till mer förnybart.

Foto: Wikimedia Commons Knudsens Fotosenter / DEXTRA Photo/ Creative Commons CC0/IFS


Trycket att hushålla med energi och att minska utsläpp är större än någonsin, och energiföretagen känner av det mest av alla. Nya skatter och lagar kräver ansträngningar och dessutom får man stå ut med misstänksamhet från allmänheten. Greta Thunberg och organisationer som Extinction Rebellion ligger på som hökar.

Bland de många konsekvenser som kommer av det allmänna opinionsläget märks risk för svårigheter med rekrytering. Vill ungdomar jobba i den ”smutsiga” energibranschen?

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

I det här läget sticker följande tre förutsägelser för 2020 ut.

Förutsägelse 1: 2020 går 85 procent av nya investeringar till förnyelsebara energikällor.

Fram till 2030 förväntas behovet av energi öka med motsvarigheten av ett nytt Kina och ett nytt Indien sammantagna. Det innebär att efterfrågan på förnyelsebara energikällor ökar med tvåsiffriga procentandelar varje år. Enligt International Energy Agency kommer marknaden för förnyelsebar energi stå för mer än tio procent av den totala energimarknaden 2023. Det motsvarar USA:s energiproduktion. Värt att notera är också att organisationens prognoser för förnyelsebar energi ökar år för år.

Förutsägelse 2: Olja och gas behåller greppet – ett tag till

Produktionen av förnyelsebar energi fortsätter växa i snabb takt, men efterfrågan på olja och gas kommer att vara fortsatt hög. 2020 kommer olja och gas att stå för cirka 50 procent av energiproduktionen och dess starka ställning består fram till 2030 då andelarna minskar snabbt.

Det är naturligtvis den höga efterfrågan på energi som gör att det finns utrymme för både olja och gas, och förnyelsebar energi, ett tag till. Men på sikt minskar användningen av olja och gas.

Förutsägelse 3: 55 procent av de stora energiföretagen diversifierar under de kommande tre åren.

I takt med att trycket ökar att driva en hållbar verksamhet har flera stora energiföretag börjat diversifiera. De marknadsför sig inte längre som enbart producenter av olja och gas. Norska Equinor, som tidigare hette Statoil, är ett exempel på det. Namnbytet visar att man vill komma bort från ett fokus på fossila bränslen, vilket investeringar i vindkraft i Storbritannien och Tyskland visar.

Ett annat exempel är Shell, som förutom sin traditionella verksamhet som kretsar kring olja och gas numera även ägnar sig åt bland annat bredband och teknik för smarta hem. En liknande transformation pågår i andra branscher. Inom telekombranschen experimenterar Virgin till exempel med att använda sitt nät för laddning av elektriska fordon.

Trenden att diversifiera kommer att innebära att flera välkända energiföretag kommer att byta namn och erbjuda nya tjänster redan 2020. Stora aktörer kommer att sträva efter att täcka in hela värdekedjan för energi och att utnyttja existerande infrastruktur på nya och enkla sätt.

Trenden mot förnyelsebar energi och viljan att diversifiera och anamma nya affärsmodeller kommer att prägla energibranschen 2020, vilket ger hopp om en ljus framtid för energibranschen. Men olja och gas behåller sina starka ställningar under det kommande decenniet.

Colin Beaney,
global chef för energibranschen, IFS.

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.