Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Gör dig kvitt bilen – alternativen finns redan

Marknaden för parkeringar i Sverige i dag är trasig. Vi behöver blicka framåt och omfamna nya lösningar som minskar beroendet av privatägda bilar. Därför är det glädjande att vi den senaste tiden mer och mer börjat diskutera parkeringsnormen och bilens särställning i våra städer. Det skriver Albin Grkovic, Sverigechef på Bolt.

Publicerad: 8 juni 2021, 11:21

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Albin Grkovic är Sverigechef för Bolt.

Foto: Bolt och Christine Olsson TT


En genomsnittsbil står parkerad 23,25 timmar per dag eller 97 procent av sin livstid (Shoup, 2018). Något som bland annat Fastighetsägarna, Hyresgästföreningen och Naturskyddsföreningen uppmärksammat i en rapport från förra året om bostadsmarknad, markanvändning och miljökonsekvenser. Det är ett dåligt utnyttjande av resurser. Samtidigt har vi sett att det mer och mer diskuteras om bilen framgent ska fortsätta få lov att ha en särställning i lagstiftningen.

Alla kan inte bo eller arbeta inom gångavstånd från en tunnelbanestation, en spårvagnshållplats eller en busshållplats. Därför plågas våra städer fortfarande av bilköer, parkeringsproblem och alltför stora utsläpp av bilar. Exempelvis sitter en stockholmare i bilkö fyra dygn och 2 timmar per år enligt de senaste siffrorna från TomTom Traffic Index. 

I april registrerades 21 873 nya personbilar i Sverige vilket är en ökning med 15,6 procent jämfört med förra året enligt BilSweden. Pandemins effekter har också gjort att det skett en ökning i försäljning av begagnade bilar i ett flertal av storstadsregionerna enligt KvdBil. Just därför behöver vi omfamna nya lösningar.

Istället för att ställa krav på ett visst antal parkeringsplatser vid nybyggen finns det smartare lösningar som vi bör titta närmare på enligt ett nytt utredningsförslag som vi har kunnat läsa om i exempelvis Dagens industri. Transportbehovet kan fyllas av bil- och cykelpooler till exempel. Ny infrastruktur för hemleveranser och för mobilitetstjänster är också viktiga att ta med i planeringen.

På Bolt är vi av den bestämda uppfattningen att en stad mår bra av en mångfald av fordonstyper och vi är övertygade om att vissa resor görs effektivast med till exempel en elsparkcykel i stället för med en egen bil. Att åka ensam i en bil ger ungefär lika stor klimatpåverkan per kilometer som när du sitter i ett flygplan enligt Konsumentverket.

Samåkningslösningar och hyrbara elfordon i gatumiljö är en viktig del i att skapa morgondagens hållbara städer, och är här för att stanna. Därför är det glädjande att frågan har kommit upp på dagordningen.

Albin Grkovic
Sverigechef, Bolt

 

 

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.