Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Klimatet kan inte vänta - det är dags för företagen att ta täten

På Telge Energi har vi bestämt oss för att sätta mål som är skarpare än Parisavtalets, och vi har satt i gång arbetet för att nå dem, skriver vd Johannes Boson.

Publicerad: 12 December 2019, 12:51

Johannes Boson, vd för Telge Energi vill skapa ett företag men klimatmål som går längre än i Parisavtalet.

Foto: Telge Energi


Ett turbulent år i världen avslutas med FN:s klimatmöte Cop 25 i Madrid och nyligen utlyste EU-parlamentet klimatnödläge. Klimatfrågan är utan tvekan vår tids största globala utmaning. Men det går för långsamt. När politikerna inte tar tillräckligt ansvar måste vi på företagssidan sluta vänta på beslut och i stället själva göra mer.

En hållbar värld kräver att alla tar sitt ansvar. Varje organisation för sig, men också branscher i samverkan. Parisavtalets mål, som exempel, kan endast betraktas som minimimål. På Telge Energi har vi bestämt oss för att sätta mål som är skarpare än Parisavtalets, och vi har satt i gång arbetet för att nå dem.

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Vårt mål är att bli Sveriges mest hållbara bolag. Ett ambitiöst mål. Ett nödvändigt mål.Vi vill vara klimatneutrala 2022. Vi vill vända vår utsläppskurva nedåt för att sedan bidra till ekosystemens välmående. Vi kommer aldrig prata om ”klimatkompensation” som en lösning på vår egen negativa påverkan. Vi behöver ett hållbart samhälle med hållbara företag, och även om klimatkompensation kan vara en bidragande insats, så är det vare sig lösningen eller målet.

Våra kunder har sedan länge höga förväntningar på vårt hållbarhetsarbete. Ett av de steg som vi beslutat om är att alla våra kunder ska få hållbar el märkt med Naturskyddsföreningens märkning Bra Miljöval El. Den processen har redan inletts och färdigställs senast 31 dec 2021. Det räcker inte att erbjuda hållbar el som ett tillval. Det ska vara standard. 

En del av att ta ansvar på riktigt är att syna sin egen verksamhet i sömmarna. Därför genomför vi nu en grundlig kartläggning av vår egen verksamhets miljö- och klimatpåverkan. Målet är att identifiera alla förbättringsområden och utifrån dem vidta åtgärder som gör oss till en verksamhet med positiv påverkan på klimat och miljö. Arbetet sker utifrån vetenskapligt förankrade mål och sker integrerat med den löpande utvecklingen av våra affärsstrategier. Detta är något som vi uppmanar alla företag att göra. 

Ensam kan vara stark, men tillsammans är starkare. Under 2020 kommer vi att i ännu större utsträckning söka samarbeten för att snabba på hållbar utveckling inom energisektorn. Företag inom alla branscher måste samverka mer. Det är oerhört viktigt att vi orkar och vågar vara transparenta under resans gång så att vi kan dela lärdomar. Hållbarhet är ingen tävling, utan ett gemensamt ansvar för vår överlevnad. Energibranschen är en viktig spelare i klimatfrågan, och vi är medvetna om vårt eget ansvar som företrädare för den. 

Det är också viktigt att vi som bransch har en dialog med politiken. Vi ansvarar tillsammans för implementering av politiska beslut, men också för kravställning där vi gemensamt behöver påverka politiken för en snabbare, hållbar omställning. Både för klimat och miljö.

2019 var mitt första år som vd för Telge Energi. Det är spännande att kliva in i en ny bransch som har en så stor roll att spela i omställningen, och en förmån att leda en organisation som enas kring hållbarhet på det sätt som vi gör. Ett exempel är hur vi tillsammans lämnade kontoret för att delta i den stora Klimatstrejken i höstas. Jag ser fram emot fler sådana arbetsdagar under 2020, och lovar att bidra till att skapa dem. 

Johannes Boson,
vd Telge Energi

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.