Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Kom igen Sverige, visst kan vi satsa på cykling

Varför kommer regeringen med allmosor till bilpendlare i coronans spår, i stället för att ge en extra knuff till dem som väljer att cykla till jobbet? Den frågan ställer Anna Lindén, ansvarig för mobilitetsfrågor vid 2030-sekretariatet.

Publicerad: 25 Juni 2020, 12:04

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Anna Lindén, ansvarig för mobilitetsfrågor vid 2030-sekretariatet

Foto: Lucas Lovegren 


Slopad förmånsskatt om du har gratis parkering vid arbetsplatsen och skattebefriade gåvor på upp till en tusenlapp. Det är posterna i en ändringsbudget som regeringen lade fram i början av maj ihop med Centerpartiet och Liberalerna. Syftet är att tillfälligt, från april till 31 december 2020, belöna dem som pendlar med bil till arbetet i en tid då trängseln i kollektivtrafiken behöver minska för att minimera smittspridningen. 

Men varför välja att med statliga skattepengar fortsätta låsa fast anställda i bilberoende pendling, och därmed motarbeta de begynnande kommunala satsningar som faktiskt dyker upp i coronas spår? Möjligheterna att satsa på cykelburet resande är stora nu när kollektivtrafiken tillfälligt inte är det säkraste alternativet. Italien, Storbritannien, Tyskland och Frankrike ser cykling, inte bil, som en väg ur krisen. 

Frankrike satsar 20 miljoner euro på att uppmuntra och underlätta ökad cykling. I Paris satsar man hela 300 miljoner euro. I Frankrike är 60 procent av alla jobbresor under fem kilometer, vilket ännu mer motiverar denna satsning, resonerar den franska regeringen. Pengarna ska gå till kraftig utbyggnad av cykelvägar både permanent och tillfälligt, bättre parkeringar, cykellektioner för dem som behöver och även kilometerbidrag där arbetsgivare ska kunna gynna anställda som tar cykeln. En särskild pott för cykelservice ska gå till att invånarna kan lämna in sin cykel på verkstaden och få det bekostat upp till 50 euro. Något som så klart gynnar cykelverkstäderna som nu får snabbutbilda personal för att hinna med, samtidigt som cyklar som kanske stått med punka eller knarriga växlar under en lång tid nu får komma ut på vägarna igen. 

Allt detta skulle Sverige också kunna göra, om man vill låta cyklingen vara en av vägarna ur krisen eller helt enkelt för att det är klok politik. Cykeln ger frihet, framkomlighet och vardagsmotion. I coronas spår ser vi två kommuner som smyger in satsningar på cykel: Göteborg, som om än temporärt har börjat ta av bilutrymmet för att ge mer plats åt cykelbanor. Och nu äntligen Stockholm, där man med 170 miljoner ska bredda och förbättra cykelbanor på sträckor som länge varit eftersatta. Dessutom ska 2000 nya parkeringsplatser för cyklar byggas fram till 2022. Det här kan fler kommuner göra, och staten kan välja att premiera cykling skattemässigt, så att vi kommer ikapp våra europeiska grannar. 

Förmånsbeskattningen är ett av verktygen för att hjälpa arbetsgivare som vill underlätta cykling för de anställda. Här kan staten nu välja att återställa förmånsbeskattningen av parkeringsplatser och i stället permanent ta bort den på förmånscykel. Då kan fler anställda köpa cykel billigare med löneavdrag. Staten kan sedan passa på att göra cykelservice till en skattefri förmån, så att anställda kan använda friskvårdspengar för att underhålla sin cykel. 

Det blir nästan som i Frankrike. Detta ihop med massiva ökade satsningar på ökad cykling från nationellt håll skulle pusha fler kommuner och regioner att satsa som Stockholm och Göteborg. Och till alla arbetsgivare som funderar på vad de ska ge för gåva till de anställda: köp en schyst, begagnad cykel för den där tusenlappen. 

Anna Lindén,
ansvarig för mobilitetsfrågor vid 2030-sekretariatet

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.