Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Mot en mer transparent elbransch – fråga för fråga

Nils Söderströms replik om ursprungsgarantier hamnar något utanför kontext, men vi är positivt inställda till alla insatser som kan leda till ökad tydlighet, transparens och hållbarhet och vill därför bemöta Söderströms påståenden om Telge Energi och ge vår syn på frågan, skriver Johannes Boson och Jonas Månsson, vd respektive kommunikationschef på Telge Energi i en replik.

Publicerad: 5 Juni 2020, 14:43

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Johannes Boson, vd Telge Energi och Jonas Månsson, Marknads- och kommunikationschef, Telge Energi.

Foto: Telge Energi


Vår debattartikel 3/6 fokuserade specifikt på hur elbolag i sin marknadsföring förvirrar elkonsumenterna med otydliga miljöbegrepp. Men eftersom Nils Söderström lyfter ett annat viktigt område, ursprungsgarantier, och efterlyser en kommentar från oss på Telge Energi, så kommer den här. 

För det första, vi har naturligtvis ingen intention att undvika att prata om ursprungsgarantier, vi pratar om det med kunder och nyfikna nästan varje dag. 

För det andra, systemet med ursprungsgarantier är väl etablerat och fungerar, och är i dag det bästa sättet för elkonsumenten att utöva sin konsumentmakt. Systemet med ursprungsgarantier ger elkonsumenten möjlighet att skicka en tydlig signal till elbolagen genom efterfrågan på marknaden. Dagens system med ursprungsgarantier garanterar att den mängd el som du konsumerar, kommer att produceras genom den kraftkällan som du väljer. 

Vi välkomnar ett nytt, mer ackurat system för att garantera ursprunget på elen, men det finns tyvärr inte ännu. Tills ett bättre system kommer på plats, så håller vi fast vid att systemet med ursprungsgarantier är det bästa verktyget vi har för konsumentmakt på elmarknaden. 

Problemet som branschen behöver adressera omgående är inte det etablerade system som garanterar ursprunget på elen, utan att elbolagen – genom förvillande begrepp - har misslyckats med att skapa förutsättningar för konsumenten att göra medvetna val.  Branschen behöver rensa upp i begreppsdjungeln och sluta förvirra konsumenterna. 

Vår uppmaning till alla i energibranschen är transparens och tydlighet. På samma sätt som det är viktigt att sluta använda påhittade begrepp, är det viktigt att inte blanda samman äpplen och päron vilket Nils Söderström tyvärr gör i sin replik. Låt oss skapa en mer ansvarsfull elbransch steg för steg, fråga för fråga. På så sätt stöttar vi tillsammans våra kunder på vägen mot fler medvetna och hållbara val. 

Johannes Boson,
vd Telge Energi

Jonas Månsson,
marknads- och kommunikationschef Telge Energi

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.