Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Nattågen till och från Västsverige är inte räddade

SJ ska fortsätta köra nattåg Göteborg – Jämtland, men bara under sportlovsveckorna. Resten av året riskerar nattåget att försvinna helt när nuvarande upphandling går ut i december. Svenska Turistföreningen, STF, ser ett ökat intresse för att turista i Sverige och att resa klimatsmart. Samtidigt är missnöjet stor med hur Trafikverket upphandlar nattågstrafik från Västsverige.

Publicerad: 13 Februari 2020, 15:07

Magnus Ling, generalsekreterare på Svenska Turistföreningen vill att Trafikverket säkrar nattåg från Västsverige till fjällen året runt.

Foto: Mostphotos Michael Erhardsson/STF


När Trafikverket presenterade resultatet av den nya upphandlingen för nattåg Stockholm - Jämtland/övre Norrland blev det inte helt lyckat. Det är framför allt resenärer till och från Göteborg, Skövde, Örebro och Västerås som förlorar sina dagliga nattåg vilket försvårar för de som vill resa klimatsmart. Nu visar såväl SJ, som Vy och Snälltåget intresse för att köra vissa nattåg till och från Västsverige, men de vill plocka russinen ur kakan.

Vi på Svenska Turistföreningen, STF, ser ett ökat intresse för att turista i Sverige och att resa klimatsmart. I somras hade vi rekordsiffror i hela fjällkedjan. Intresset för att vandra och vistas i naturen är inte bara en trend, utan här för att stanna. Våra 242 000 medlemmar och alla gäster vill åka på svemester, fler och fler av dem väljer nu tåget som färdsätt.

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Inför Trafikverkets upphandling av nattågen till Jämtland och Norrland var vi oroliga för att det skulle leda till försämringar. STF har därför under våren 2019 tillsammans med kommuner, regionen, länsstyrelsen och besöksnäringen i Jämtland uppvaktat politiken att upphandlingen även skulle innefatta Västsverige. För om Trafikverkets direktiv hade varit att se till helheten hade även Göteborgstrafiken säkrats med den upphandling som nu gjorts. De valde att inte lyssna.

När Trafikverket i veckan presenterade vilka tågbolag som ska köra nattågen blev resultatet att möjligheten för resenärerna att kliva på eller av nattåget i fler orter i västra och mellersta Sverige försvann. De senaste dagarna har dock tågbolagen stått i kö för att meddela att de visst är intresserade av att köra nattåg i Västsverige. SJ har meddelat att de vill fortsätta köra nattåg Göteborg – Jämtland, men bara under vintersportveckorna. Resten av året riskerar nattåget att försvinna helt när nuvarande upphandling går ut i december.

Resenärer på väg till fjällen för att åka skidor eller vandra, har en hel del packning. Att då behöva byta tåg sent på kvällen är inte optimalt. Nu hör vi röster som säger ”nu måste vi flyga eller åka till alperna”. Detta är inte hållbart för svensk besöksnäring och friluftslivet.

När nattågen 2016 skulle helt skulle sluta gå till Jämtland drog STF i gång uppropet Rädda nattågen som fick mer än 60 000 underskrifter. Det bidrog till att nattågen då räddades. Sedan dess har vi sett en mycket positiv utveckling med ökad efterfrågan och nya anslutningar som tillkommit. För att få en fortsatt positiv utveckling behöver vi alla göra det enklare att välja klimatsmarta färdmedel. Vi kräver att regeringen ser över Trafikverkets direktiv så att det blir ännu enklare att resa med nattåg i hela Sverige. 

I väntan på politiska beslut påverkar vi tågbolagen och berättar om vad våra medlemmar säger: Vi vill se fler – inte färre – nattåg för att upptäcka hela Sverige.

Magnus Ling
generalsekreterare, Svenska Turistföreningen

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.