Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag13.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Nu har Sverige chansen att ta ansvar för hela sin klimatpåverkan

Det är dags att Sverige på allvar tar tag i frågan om hur konsumtionsbaserade utsläpp ska kunna minskas. Det skriver representanter för 13 tongivande organisationer från olika delar av civilsamhället.

Publicerad: 14 april 2021, 16:53

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Jan Bertoft, Sveriges Konsumenter, Karin Lexén, Naturskyddsföreningen, Peter Westman, Världsnaturfonden WWF, Jonas Bane, Klimatriksdagen, Gunnela Ståhle, Vi konsumenter, Alexandra Davidsson, Föreningen Medveten Konsumtion, Leo Rudberg, Fältbiologerna, Johan Pettersson, Oxfam, Robin Holmberg, PUSH Sverige, Frida Berry Eklund, Våra barns klimat, Mikael Sundström, Jordens vänner, Tove Ahlström, Global Utmaning, och Linda Palmetzhofer, Handelsanställdas förbund.


Nu påbörjas äntligen Miljömålsberedningens arbete med att ta fram en strategi för minskade konsumtionsutsläpp. Konsumtionens klimatpåverkan glöms ofta bort i debatten. Den inkluderar utsläppen från allt svenskar konsumerar, oavsett var

Just nu: Få fri tillgång till alla digitala artiklar fram till 1 juni

Skapa konto

Har du redan ett konto? Logga in

Läs alla artiklar på Aktuellhallbarhet.se utan kostnad fram till den 1 juni.


Skapa ett kostnadsfritt konto och ta del av:

De senaste nyheterna om klimat, miljö och hållbar utveckling
Stort utbud av artiklar med stöd för strategiskt och praktiskt hållbarhetsarbete
Nyhetsbrev varje onsdag och fredag med en sammanfattning av veckans viktigaste nyheter direkt till din inkorg

Avslutas automatiskt

För att kunna fortsätta läsa låst innehåll efter den 1 juni behöver du uppgradera till en betald prenumeration.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.