Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Öppna laddboxar: Vad vi kan lära av Norge

I Norge ställs krav på öppna kommunikationsprotokoll vid offentlig upphandling av laddboxar. I Sverige bör vi följa vårt grannlands exempel för att kunna öka takten på fordonsflottans elektrifiering, skriver Cecilia Routledge på CTEK.

Publicerad: 23 juni 2021, 10:14

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Cecilia Routledge, är affärsområdeschef och ansvarig för E-mobility hos CTEK.

Foto: Håkan Målbäck


Antalet elbilar fortsätter öka i Sverige, senaste statistiken visar att 43 procent av nybilsförsäljningen utgörs av laddbara personbilar. Behovet av smart laddinfrastruktur ökar i samma takt och här finns många viktiga komponenter att ta hänsyn till. En sådan är öppet kommunikationsprotokoll, där OCPP (Open Charge Point Protocol) dominerar som standard med Open Charge Alliance som ansvarar för förvaltning, utveckling och certifiering i Europa.

Motsatsen till öppna protokoll är proprietära, vilket förenklat innebär att tillverkarens teknik stänger ute andra från full användning. Genom att välja en leverantör av laddningsboxar som bygger på stängd teknik blir både köpare och användare beroende av denne vid större förändringar. Och går leverantören omkull kan investeringen vara helt bortkastad då det kan uppstå problem med laddningen till följd av autentisering.

I de flesta offentliga upphandlingar Norge genomfört de senaste åren har det funnits krav på att de laddboxar liksom leverantörernas molntjänster som erbjuds måste ha öppna kommunikationsprotokoll. Bakom kravet finns en önskan att såväl laddpunkter som andra delar av laddinfrastruktur ska kunna prata med varandra oavsett leverantör. För detta behövs mer än tillgång till leverantörernas molntjänst, det behövs också access direkt till den enskilda laddaren. 

Anledningen till det norska vägvalet är väldigt enkel – det bör vara möjligt att byta leverantör, teknik och system på sikt utan att vara beroende av om en enskild laddbox är öppen för integration med andra system. Detta gör Norge till ett föredöme på området och ett exempel vi i Sverige kan dra nytta av.

Boverket levererade i september sitt regeringsuppdrag att utreda konsekvenserna av ändrade kravnivåer för laddinfrastruktur för laddfordon. I rapporten varnas bland annat för att teknikutvecklingen går snabbt och att det finns risk för inlåsningseffekter kopplade till detta. Ett av remissorganen, Klimatkommunerna, påpekar just detta och föreslår i sitt svar att Boverket ser över möjligheterna att ställa krav på OCPP.

Sverige går in nu in i en ny fas av utbyggnaden av laddinfrastruktur och den teknik som installeras kommer därför få större tyngd. Offentliga upphandlingar kan genom att ställa krav på öppna kommunikationsprotokoll bidra till att denna utbyggnad blir så öppen som möjligt. Det skulle också påverka andra fastighetsaktörer som står i begrepp att upphandla laddteknik, inklusive landets många bostadsrättsföreningar och samfälligheter.

Teknikutvecklingen är i dag marknadsdriven och vi kommer säkert få se nya aktörer som kan bidra med sin kompetens och innovationsförmåga. Att Sverige skulle vilja tacka nej till dessa möjligheter förefaller orimligt och därför kan den offentliga upphandlingen spela en viktig roll genom att redan nu införa krav på öppna protokoll för laddinfrastruktur.

Cecilia Routledge
affärsområdeschef, CTEK

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.