Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Regeringskansliets klimatkompensation missar verklig omställning

Regeringen valde i veckan att kompensera för klimat­påverkande utsläpp som orsakats av Regeringskansliets flygresor genom att investerade i ett vindkraftsprojekt i Mongoliet. Den borde i stället bidra till klimatreduktion genom köp av biobränsle till flygresorna, skriver David Hild, vd för Fly Green Fund

Publicerad: 10 September 2020, 11:33

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Regeringen borde bidra till klimatreduktion genom köp av biobränsle till sina flygresor tycker David Hild, vd för Fly Green Fund. Här tankas ett SAS-plan med förnyelsebart bränslet. Rikard Bokström håller i slangen.

Foto: Christine Olsson / TT


I veckan som gick meddelade Energimyndigheten att de fullgjort regeringens uppdrag att beräkna och förvärva utsläppsminskningar i ”syfte att kompensera för de klimat­påverkande utsläpp som orsakats av Regeringskansliets flygresor i tjänsten under 2019…”.

Denna gång föll valet på att stödja ett vindkraftsprojekt i Mongoliet. Det är onekligen viktigt att Regeringskansliet tar ansvar för de utsläpp som deras uppdrag medför. Men i tider då det talas mycket om en nödvändig ”grön omstart” hade alternativen till klimatkompensation varit att föredra.

Att neutralisera sitt klimatavtryck genom klimatkompensation, till exempel genom att investera i förnybar energi eller trädplantering är, må hända, ett övergångsalternativ där andra alternativ saknas. Men sedan flera år erbjuder både flygbolag och fristående initiativ klimatreduktion genom köp av biobränsle till flygresan. Denna proaktiva väg har flera kommuner och företag har redan valt och i den statliga Biojetutredning föreslås att även staten ska gå före och upphandla biobränsle för sina tjänsteresor. Regeringskansliet borde alltså även de ta chansen att investera i det hållbara flyget.

Kan då biobränsle i flyg verkligen göra skillnad? Ja, för det är med flyget som det är med tåget. Ett ellok är inte grönt enkom för att det drivs på el. Kommer elen från smutsig kol eller olja, i stället för från en hållbar energikälla, spelar eldriften mindre roll.

Likaså avgör bränslevalet flygets klimatpåverkan och dagens flygplan är tekniskt sett redo att flygas fossilfritt. Vi behöver alltså inte vänta på nya flygplan och tekniska genombrott för att minska flygets koldioxidutsläpp med 80 procent eller mer. Det vi behöver är en snabb ökning av efterfrågan och tillgången på dessa hållbara bränslen så att de på allvar kan börja konkurrera med de fossila.

Hållbara flygbränslen kan framställas ur många olika råvaror, till och med av koldioxid från luften. Därför kommer inte flygets omställning leda till skogsskövling, varken här eller i Amazonas. Inte heller kommer livsmedelsproduktion tvingas undan med ökade livsmedelspriser som följd. Tvärtom. Använder vi restprodukter från skogs- och livsmedelsproduktionen, som annars går till spillo, och odlar rätt sorts energigrödor, kommer dessa industrier att samverka.

Flyget kräver inte heller särskilt mycket av den hållbara energi som kan framställas. Siffror från Svebio visar att det svenska flyget skulle behöva mellan fyra och fem procent av den bioenergi vi hållbart kan producera och som ett fossilfritt Sverige 2045 skulle behöva. Det globala flyget skulle, om bränslet endast framställdes av energigrödor, behöva några få procent av de nitton gånger Belgiens yta åkermark som ligger i träda enbart i EU, Central- och Östeuropa. Enorma ytor oanvänd åkermark alltså, i en värld där vi slänger livsmedel som skulle kunna föda två miljarder människor. Slängda livsmedel vars klimatavtryck för övrigt är nästan dubbelt så stort som flygets totala klimatpåverkan.

Så visst finns förutsättningarna för ett hållbart flyg men för att förverkliga det krävs vilja, beslut och investeringar – faktorer som påverkas av marknadens efterfrågan. Det vore därför bra om Regeringskansliet valde att flyga fossilfritt och visa att man menar allvar när man talar om samhällets gröna omstart. För man kan inte klimatkompensera sig runt klimatfrågan.

David Hild
vd, Fly Green Fund

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.