Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Reglerad mikromobilitet skapar ordning och reda i städerna

Svenska kommuner behöver bättre verktyg för att reglera och styra etableringen av elsparkcyklarna i svenska städer. Många europeiska städer har framgångsrikt reglerat delad mikromobilitet – men inte Sverige, skriver August Svedenstedt, Sverigechef för Tier Mobility.

Publicerad: 1 Mars 2021, 07:00

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

August Svedenstedt, Sverigechef för Tier Mobility ser behov av regleringar och upphandling för att ska ordning och reda i städernas mikromobilitet.

Foto: Janerik Henriksson TT och Tier Mobility


Svenska kommuner skulle vinna på att skapa bättre ordning och reda i ekosystemet för mikromobilitetstjänster. Mer och tydligare reglering gör att de mest seriösa aktörerna gynnas samtidigt som innovation och framväxten av grön mobilitet tillvaratas. Sverige har en hel del att lära från andra länder som kommit längre fram kring ett hållbart ramverk för mikromobilitet och elsparkcyklar. Genom att kunna kombinera och planera sin resa blir alternativen till bilen allt mer konkurrenskraftiga vilket innebär minskad privatbilism, minskade koldioxidutsläpp och reducerad bullernivå – detta samtidigt som vi får bättre luftkvalitet och miljö.

Elsparkcykeln är ett relativt nytt färdmedel i den svenska stadsbilden och etableringen i nya städer och områden sker i rask takt. Den tillhör en innovativ bransch som behöver blir än bättre på att samspela med omgivande samhälle och städerna. Samtidigt bör stadens ambitioner och lösningar för hållbar mobilitet, genom klimatstrategier, infrastruktursatsningar eller åtaganden i Klimatkontraktet 2030, möjliggöra en fortsatt utveckling av mikromobilitettjänster som ett komplement till kollektivtrafiken. De verktyg som svenska städer har i dag räcker dock helt enkelt inte till för att reglera marknaden.

Det finns mycket att lära i hur andra europeiska storstäderna tagit fram lösningar som underlättar för resenären att göra hållbara val av mobilitetslösning. Tier Mobility är aktiva i över 90 städer i tio länder – låt oss dela med oss av vad som fungerar och inte fungerar så att vi får till reglering som baseras på fakta och erfarenhet. Vi är övertygande om att många stadsbor föredrar en tydligare ordning och reda kring stadens elsparkcyklar.

Ett exempel på en fungerande modell är offentlig upphandling av mikromobilitetstjänster, det är något en majoritet av andra större europeiska städer infört och som har lett till en bättre fungerande stadsbild. I Paris fanns länge en frustration från invånarna och de lokala myndigheterna som inte hunnit ta fram regelverk eller styrning av mikromobilitetstjänster. På kort tid hade 20 000 elsparkcyklar från 12 olika operatörer etablerats i staden. Genom upphandlingsförfarandet minskades antalet operatörer till tre samtidigt som klagomålen minskade drastiskt, Tier var en av de utvalda tack vare tydligt fokus på säkerhet, hållbarhet och ansvarstagande. I svenska storstäder med många operatörer och stora fordonsflottor kan detta vara en av vägarna fram för bättre ordning och reda.

Det behöver dock även kunna ställas konkreta krav på operatörer som tillhandahåller mikromobilitetstjänster, exempelvis vad gäller skärpta fordonsstandarder för att ökad trafiksäkerhet, parkeringslösningar anpassade efter var stads behov, bred geografisk täckning av mikromobilitetstjänsten, även utanför stadskärnorna, goda arbetsförhållanden och inte minst ett tydligt krav på en hållbar verksamhet med höga klimatmål.

Tier Mobility vill möjliggöra en hållbar samhällsutveckling och ökad mikromobilitet som ett komplement till kollektivtrafiken – men vi vill också få ordning på en, än så länge, omogen bransch. Vi inser att det finns en rad utmaningar för att skapa ett hållbart ramverk för mikromobilitetstjänster, i synnerhet kring elsparkcykeln och praktiska problem som felparkeringar. Vi vill vara en del av lösningen. I samarbete med våra folkvalda politiker är vi beredda att ta ansvar och ser fram emot att kunna bidra i arbetet för framtidens hållbara städer.

August Svedenstedt,
Sverigechef, Tier Mobility

 

 

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.