Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Replik: Flygaska i betong är inte hållbart på lång sikt

Det är positivt att den nya standarden möjliggör bredare användning av restprodukter, men farliga ämnen i betong diskuteras sällan och den ”gröna” betongen är inte en lösning på sikt. Det skriver Danielle Freilich, konsult och tidigare mångårig miljöchef på Byggindustrierna, i en replik till Svensk Betong.

Publicerad: 3 mars 2022, 11:46

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Danielle Freilich, tidigare mångårig miljöchef på Byggindustrierna, svarar Svensk Betong om flygaska och slagg i betong.

Foto: Pressbild, TT


Ämnen i artikeln:

ByggbranschenKlimatanpassningKemiska riskkällor

Den generella frågan om byggsektorn ska vara eller bör vara slutstation för andra industriers avfall är fortfarande lika aktuell i dag som år 1999, när Anders Frostell, dåvarande enhetschef på Byggentreprenörerna, skrev en debattartikel i tidningen Byggindustrin rubricerad ”Byggsektorn får inte bli en soptipp” (Byggindustrin nr 19, 1999). Motiv till att använda tillsatsmaterial som flygaska och slagg är bland annat att det hjälper till att lösa avfallsproblem. 

”Motiv till att använda tillsatsmaterial som flygaska och slagg är bland annat att det hjälper till att lösa avfallsproblem.”

Flygaska bildas när man renar utsläpp från kolkraftverk och klassas som farligt avfall om askan innehåller farliga ämnen. Att flygaska från förbränningsanläggningar kan komma att användas efter bearbetning framgår bland annat av en artikel i Miljö & utveckling den 3 mars 2020. I artikeln säger Mikael Hedström från Ragn-Sells att tvättad flygaska kan användas som insatsmedel i betong eller cementproduktion.

I den ”gröna” betongen ersätts delar av cementen mot alternativa bindemedel, till exempel slagg som är en restprodukt från ståltillverkning och flygaska från kolförbränning. Betongen skall uppfylla samma krav som konventionell betong när det gäller hållfasthet och livslängd men minska klimatpåverkan betydligt. Det är därför positivt att den nya standarden möjliggör bredare användning av restprodukter. Områden som har fått särskilt uppmärksamhet inom revideringsarbetet har varit bland annat tillsatsmaterials effekter på täthet och motstånd mot kloridinträngning. Någon information om eventuell påverkan från farliga ämnen som kan lakas ut framgår inte från referat av revideringsarbetet för den nya standarden.

”Någon information om eventuell påverkan från farliga ämnen som kan lakas ut framgår inte från referat av revideringsarbetet för den nya standarden.”

Den ”gröna” betongen kan vara en lösning på kort sikt för att minska klimatpåverkan, men det behövs andra lösningar på längre sikt. I och med klimatomställningen kommer flygaskan att försvinna med det sista kolförbränningsverket. Masugnsslagg från ståltillverkningen likaså när ståltillverkningen blir fossilfri.

Danielle Freilich,
miljökonsult Freilich Konsulter

Källor:
Ragn-Sells ger flygaskan ett nytt liv (Miljö & Utveckling)
Reviderad betongstandard ökar takten i klimatomställningen (Byggteknik)

Läs mer:
Flygaska i betong är inte miljöfarligt

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.