Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Replik: Hur länge ska vi hoppas, Skanska?

Hur länge ska vi hoppas på att den mest hållbara byggnaden är den som Skanska byggt? Vi bör tacka nej till ett bonus-malus för nyproducerade klimatsmarta bostadsrätter, skriver Robin Rushi Al-saléhi på Vakansa i en replik till byggbolaget.

Publicerad: 1 mars 2022, 10:49

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Robin Rushdi Al-saléhi på Vakansa ger inte mycket för Skanskas förhoppningar.

Foto: Tobias Sterner


Ämnen i artikeln:

ByggbranschenKlimatanpassningMiljöpolitik

Skanska går ut med klimatflaggan i topp och uppmanar i en debattartikel våra folkvalda politiker att införa en individbaserad subvention på nyproducerade klimatsmarta bostadsrätter. I stället för att argumentera för subventioner som gynnar det egna bolaget borde Skanska visa hur de tar ansvar för sin påverkan i hela värdekedjan. 

Utsläppen är enbart toppen av isberget. Det är exploaterandet av råvaror som river upp sår på vår planet som behöver stoppas. Den muddrade havsbottnen, kalhuggna skogen, de gapande kalkstensbrotten och de djupa gruvorna som fyller upp vårt land med lika höga berg av gruvavfall. Allt detta lämnade Skanska osagt. I stället viftar byggbolaget med begreppet ”klimatneutralt” och ursäktar i sin replik detta med att det är ”brist på ett bättre gemensamt begrepp”. Vad är det för fel med ”mindre klimatpåverkan”?

Hållbarhetsarbetet måste göras i proportion till påverkan i värdekedjan, inte genom att släppa ansvaret till politiken och individen. För i verkligheten bryr sig individen inte om att den mest hållbara byggnaden är den som aldrig behöver byggas. Individen kommer lösa sin situation bäst den kan. Individen köper nyproducerade bostadsrätter då det är och har varit för lukrativt för att tacka nej till. På individnivå skulle nog många välkomna Skanskas förslag, särskilt de med pengar som kan betala extra och samtidigt får en subvention av staten för att göra ett ”rättare” val som slutkonsument. Bostadsrätter som kommer bli ännu mer värda på marknaden än den konventionella bostadsrätten, men på falska premisser. 

Om vi förminskar miljö- och klimatförändringar till en fråga som individen ska masskonsumera sig ur å bygg- och fastighetsbranschens vägnar så gör vi oss alla en enorm otjänst. Det går inte att individualisera lösningar på strukturella problem. Lilla jag kan inte ensam driva förändringen genom att köpa eller inte köpa en nyproducerad bostadsrätt. Stora Skanska kan det. 

I sin replik från Skanska skriver Camilla Fredman Svensson: ”När vi har förflyttat oss ytterligare kliv och bygger med återbrukat material kommer vi förhoppningsvis i stället kunna säga: Den mest hållbara byggnaden är den som är byggd i dag.” I hennes replik  lyser dock dessa förflyttningar med sin frånvaro. När har Skanska gjort förflyttningarna? Hur många Gottorps Hage behöver Skanska bygga för att komma dit? Hur stor del av Skanskas projektportfölj står denna typ av projekt för i procent? Vad kan Skanska fortsätta släppa ut i konventionella projekt tills de ”klimatneutrala” projekten blir konventionella? Och hur många individer måste köpa Skanskas mindre hållbart byggda bostäder tills dagen är kommen då allt Skanska bygger är ”klimatneutralt”? Allt detta kunde Skanska berättat för oss, men i stället ska vi gå runt och hoppas att förändring kommer ske. Då tror jag inte bolaget förstått allvaret med sin roll i förändringsarbetet. 

Skanska ser bostadsbristen och samhällsutvecklingen som en motor i arbetet, men när planetens gränser är nådda, kan vi då verkligen fortsätta som vi gör i den stora skala som vi gör det på? 

Vi har inte råd att hoppas på att dagen ska komma när den mest hållbara byggnaden är den som Skanska byggt. Vi bör tacka nej till ett bonus-malus för nyproducerade klimatsmarta bostadsrätter.

Robin Rushdi Al-sálehi,
grundare av lokaldelningsplattformen Vakansa

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.