Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Så kan e-handeln bli fossilfri

E-handeln har alla möjligheter att bli det klimatsmarta alternativet. Men i dag saknas fossilfria standarder, kostnaderna för returfrakt är inte avskräckande höga och det saknas möjligheter för kunden att alltid kunna välja fraktalternativ med låga utsläpp. Det skriver Anna Lindén, 2030-sekretariatet.

Publicerad: 14 Oktober 2020, 14:00

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Anna Lindén från 2030-sekretariatet vill se att fler e-handelsföretag följer Apoteas exempel och erbjuder miljöanpassade fraktalternativ.

Foto: 2030-sekretariatet och Fredrik Sandberg TT


När ska fossilfri frakt bli standard inom e-handeln? Den frågan blir mer och mer relevant när e-handeln ökar lavinartat. Under andra kvartalet 2020 med 49 procent jämfört med i fjol, enligt ebarometern. Med en så stor ökning, som kunde skönjas även innan pandemin, ökar så klart transporterna och därmed även ansvaret att styra mot fossilfrihet om vi ska nå klimatmålet till 2030.

E-handeln har klimatpotential: kan den ersätta privatbilsresor till affären kan den även bryta bilberoendet och skapa bättre närmiljöer med färre fordon. Men klimatvinsten uppstår ju bara när transporterna sker fossilfritt och effektivt. Så när nu kunderna har blivit transportköpare, som enligt ebarometern i hög grad vill kunna välja grön frakt, borde antalet gröna valmöjligheter explodera i e-butikernas checkouter.

Det småpuffas. Förutom att transportörer som Bring kör fossilfria leveranser i storstäderna, går Apotea, som verkar i en bransch där e-handeln ökat extra mycket, före som ett skolboksexempel. Av elva fraktalternativ, är tre miljöanpassade i någon form med samma pris som sin fossila motsvarighet, och samma flexibilitet i leveransalternativen. Boozt använder konsumentdata för att stänga av kunder som satt i system att köpa hem varor som de sedan returnerar. 

Konkreta resultat av företag som valt att gå före, samtidigt som diskussionerna kring miljömärkning av fraktakternativ tagit ny fart inom branschen. Så vad behövs för att konsumenterna ska få sin gröna frakt, med lättare klimatsamvete, bättre närmiljö och minskat bilberoende som följd? 

Jag listar tre saker: 

Definiera miljöbegreppen. Vad får man när man klickar i sitt miljöval? Fossilfri, klimatkompenserad och miljöfrakt, hela kedjan från producentland till kund eller enbart från lagret hem till kunden? För att undvika grönmålning, behöver e-handlarna kunna kommunicera detta och nu är det läge att sätta begreppen. Då blir det lätt att välja rätt.

Gör returkostnaden synlig och låt varor samåka tillbaka. Inom klädesbranschen kan returneringsgraden vara upp till 50 procent. Men retur kostar i hantering och transportkostnad, och med påslag för detta tvingas kunden tänka till lite extra inför köpet. Kan returvaror dessutom samåka, minskas onödiga transporter ytterligare.

Precision före expressleverans det nya normala. Tid att kunna optimera logistiken är avgörande för hur effektiv transporten blir. Standard bör därför vara ett val där kunden får stora möjligheter att bestämma sådant som leveransställe och tidpunkt. Expressfrakt ska kosta extra.

Så e-handlare, vad väntar ni på? Gör som Apotea redan i dag. En miljömärkning har fördelen av att alla som ingår redovisar klimatpåverkan på samma sätt och kunderna vet vad de får. Men kunderna ska inte behöva vänta på en märkning. Uppenbarligen går det att erbjuda fossilfria leveranser redan nu.

Anna Lindén,
2030-sekretariatet

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.