Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Så kan snabba leveranser gå hand i hand med hållbarhet

Många konsumenter kan tänka sig att vänta extra länge på en leverans som är hållbar men är samtidigt villiga att betala för att få leveranser samma dag. Nu behöver företag kunna erbjuda snabbhet och hållbarhet parallellt, skriver John Rothmann Klit på FarEye.

Publicerad: 13 april 2022, 06:00

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

John Rothmann Klit på Fareye anser att snabba leveranser kan gå hand i hand med hållbarhet.

Foto: Pressbild


Att möta konsumenternas leveranskrav kan vara en skrämmande uppgift, och företag behöver nu mer än någonsin vara redo att kunna erbjuda snabbhet och hållbarhet parallellt. Enligt statistik från E-barometern 2021 kan 28 procent av konsumenterna å ena sidan tänka sig vänta extra länge på en leverans som är hållbar, men är samtidigt villiga att betala för leveranser samma dag.

Hur gör vi för att inte behöva kompromissa med vare sig kundnöjdhet eller hållbarhet? Effektivast är tveklöst integration och uppdatering av mjukvara som automatiserar. 

Så lite som en extra kilometers körning riskerar att kosta kunder över tid. Just därför spelar de små åtgärderna stor roll. Nu mer än någonsin behöver företag investera i verktyg som gör det enkelt att hantera resurser; såväl fysiska objekt som tid och anställda.

Här är några av de viktigaste åtgärderna att börja med:

1. Minska koldioxidutsläppen för långdistanslastbilar. Transportörer behöver kunna utforma optimala flerdagarsrutter, och där kommer ruttplanering in i bilden. Med hjälp av algoritmer kan till exempel väghinder och andra trafikstörningar undvikas, och leveranser med flera förare och körskift inblandade underlättas. Den sortens smarta ruttplanering hjälper inte bara transportörer uppnå sina hållbarhetsmål, utan också sina OTIF-mål — det vill säga mätning av i vilken utsträckning försändelser levereras till sin destination enligt både den kvantitet och tidsplan som anges på beställningen.

2. Öka andelen framgångsrika första leveransförsök. För att undvika upprepade, misslyckade, leveransförsök är det avgörande att implementera verktyg som säkerställer korrekta adresser, skapar flexibilitet och förenklar kundkommunikation. 

3. Ruttplanering för gröna fordonsflottor. De senaste åren har el-lådcyklar, cyklar och fotleveranser blivit nya tillägg till de traditionella transporterna med lastbilar, tåg, flyg och fartyg. Med särskild ruttplanering för dessa gröna fordon kan vi designa och planera sista milen-leveranser med en mix av gröna flottor. På så vis uppnås leveranser av försändelser i tid, konsumenter blir nöjda och vi bidrar till minimalt eller noll koldioxidavtryck.

Genom att anamma artificiell intelligens och maskininlärning kan vi kringgå föråldrade processer. Till exempel kan blockchain-spårningsteknik minimera det administrativa krångel som ofta kommer med paket och försändelser. Det hjälper också företag att återfinna förlorade paket, bearbeta returer och åtgärda leveransfel hos en tredje part. Med en e-handel som ökat med 20 procent förra året är detta av största vikt.

Först när paket kan spåras från produktion till dörr kan vi sluta lägga tid på administrativa uppgifter som vi år 2022 borde ha lagt bakom oss. Och vi kan framför allt reducera mängden onödiga transporter och öka takten i klimatomställningen — trots stegrande e-handel.

John Rothmann Klit
Senior Account Executive för FarEye i Norden och Baltikum

Fotnot: E-barometern är tillgänglig på Postnords webbsida:
https://www.postnord.se/foretagslosningar/e-handel/e-handelsrapporter/e-barometern

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.