Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Så landar EU:s gröna återställning i svensk mobilitet

EU:s stödpaket efter pandemin är på hela 750 miljarder euro. En tredjedel skall användas till grön och digital återställning. Med rätt beslut kan det bidra till hållbar mobilitet i Sverige, skriver Jakob Lagercrantz och Anna Lindén från 2030-sekretariatet.

Publicerad: 19 November 2020, 11:28

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Jakob Lagercrantz, vd och Anna Lindén, ansvarig mobilitet 2030-sekretariatet

Foto: Mattias Goldmann


EU-kommissionen står inför två enorma utmaningar. Dels behöver medlemsländerna stöd för att ta sig ur en kraftig samhällskris, dels kommer EU att kraftigt skärpa de egna klimatkraven. I somras beslutade därför EU-kommissionen om ett stödpaket på hela 750 miljarder euro, motsvarande cirka 7 500 miljarder kronor, varav en dryg tredjedel skall gå till grön återställning. Pengarna görs tillgängliga som bidrag och förmånliga lån, och fördelas i förhållande till hur allvarligt medlemsländerna drabbats av pandemin.

Detta är en fantastisk möjlighet. Genom att satsa på gröna industrier kan Europa bygga en delvis annorlunda, klimatsmartare, väg tillbaka efter pandemin. Sveriges andel beräknas kunna uppgå till 10 miljarder kronor till klimatomställningen. Tänk vilken effekt det skulle det satsas på klimatsmarta industriella lösningar.

En första plan skulle presenteras i mitten av oktober, men Sverige är tillsammans med länder som Bulgarien, Slovenien och Polen försenade. Detta är allvarligt, ju tidigare man kommer in med sin lista desto större chans har man att påverka och att sätta ett exempel för EU. De länder som var tidiga, Frankrike äskade drygt 100 miljarder kronor till miljön redan den tredje september, har därmed både en möjlighet att säkra bidrag och styra EU:s prioriteringar. Kommissionen tar beslut om tilldelning i slutet av april nästa år.

I Sverige antyder dessutom finansdepartementet att de vill använda EU stödet för att betala för klimatsatsningar som redan presenterats i statsbudgeten. EU:s pengar ger alltså ingen snabbare återställning.

Sverige leder klimatomställningen av transportsektorn, och det finns en stark vilja hos det svenska näringslivet att satsa på lösningar som både effektiviserar och minskar klimatpåverkan. Vi tror det är ett allvarligt misstag av regeringen att behålla dessa incitamentspengar. Låt i stället näringslivet ta del av dem, och öka både hastigheten och omfattningen av den svenska omställningen.

2030-sekretariatet har sammanställt förslag från svenska partners på ett trettiotal projekt inom områdena bilen, bränslet och beteendet. Kombinationen är viktig, omställningen kräver att vi är aktiva i alla områden.

Vi skickar denna sammanställning relevanta myndigheter i EU, men även till våra svenska EU parlamentariker för spridning till sina kolleger i EU parlamentet för att visa att det rör på sig i Sverige. Vare sig det gäller biodrivmedel, elektrifiering, vätgas eller mobilitetsfrågor skapas nya projekt som både skapar klimatnytta och gynnar den svenska industrin. Eftersom vi snart är inne i månaden innan jul, blir det i formen av en digital adventskalender som lyfter fram ett projekt per dag.

Jakob Lagercrantz
vd 2030-sekretariatet

Anna Lindén,
ansvarig mobilitet 2030-sekretariatet

 

 

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.