Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Skilj på svart och grönt metan i klimatdebatten

Nötkreaturen i Sverige har ingen del i uppvärmningen under de senaste decennierna. Vi måste skilja på fossila och biogena metanutsläpp när metanåtagandet från klimatkonferensen Cop26 ska genomföras, skriver sju hållbarhetschefer i livsmedelssektorn och ger sina åtgärdsförslag för att stoppa de globala metanutsläppen.

Publicerad: 21 december 2021, 14:03

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Hållbarhetschefer i livsmedelssektorn vill skilja på grönt och svart metan i klimatdebatten. Uppifrån vänster Claes Johansson, hållbarhetschef Lantmännen; Elina Matsdotter, hållbarhetschef Svenskt Kött; Lars Johansson, kommunikations- och hållbarhetschef DeLaval; Hilda Runsten, hållbarhetschef LRF; Malin Hidgård, hållbarhetschef Växa; Vera Söderberg, hållbarhetschef HKScan Sverige samt Victoria Olsson, hållbarhetschef Arla Sverige.

Foto: Pressbilder samt Malin Hoelstad /SvD/TT


Ämnen i artikeln:

KlimatanpassningIpccJordbrukKöttKlimatavtalUtsläpp

Tiden för att finna lösningar på klimatutmaningen börjar bli knapp om vi ska lyckas. Något som IPCC:s senaste rapport pekar på liksom flertalet politiker vid toppmötet i Glasgow. Därmed ökar

Läs vidare –

starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till alla artiklar på sajten
AH Direkt - omvärldsbevakning i din inkorg varje dag
Stort utbud av artiklar med stöd för strategiskt och praktiskt hållbarhetsarbete

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 4 495 kr/år (ex. moms) får du tillgång till alla våra digitala artiklar samt vår dagliga omvärldsbevakning som håller dig uppdaterad för bättre beslutsfattande. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.