Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Slår regeringen undan fötterna för tjänstebilsmarknaden så ökar utsläppen

Nyligen aviserade finansmarknadsminister Per Bolund (MP) höjda kostnader för att ha tjänstebil med 25 procent, för att jämställa värdet med att äga bilen privat. Därtill vill regeringen slopa skatterabatten för miljöbilar. Avsikten är att minska utsläppen men tyvärr riskerar förändringarna att få helt motsatt effekt, skriver Malin Malm Niklas Zetterlund från Leaseplan Sverige.

Publicerad: 20 Oktober 2020, 11:41

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Niklas Zetterlund, operativ direktör och Malin Malm, försäljningsdirektör Leaseplan Sverige.

Foto: Leaseplan Sverige


Regeringen har som mål att i princip alla bilar i Sverige ska vara helt fossilfria om drygt nio år. Hittills har omställningen främst drivits av leasingbolag och företag som har ställt krav på att deras tjänstebilsflottor ska ha inga eller låga utsläpp. Alla förslag som bromsar tjänstebilsmarknaden riskerar därför också att bromsa den gröna omställningen.

Av de drygt fem miljoner personbilar som rullar på Sveriges vägar i dag är cirka 300 000 tjänstebilar.  De senaste åren har utvecklingen mot el- och hybridbilar i tjänstebilsflottan varit explosionsartad.

I dag är uppskattningsvis 30 procent av alla tjänstebilar laddbara jämfört med 0,7 procent bland privatägda bilar. Cirka 90 procent av alla laddbara bilar som säljs i dag säljs till juridiska personer och inte till privatpersoner. Bara hos oss på Leaseplan är i skrivande stund över 70 procent av alla nybeställda tjänstebilar el eller hybrid – en många gånger större andel än på privatmarknaden. I vår årliga tjänstebilsbarometer med 3 800 tjänstebilsförare svarar dessutom hela 74 procent att de skulle välja en laddhybrid om de skulle byta bil i morgon. Även när det kommer till rena elbilar är majoriteten positiva, även om elbilarnas prestanda och laddmöjligheter upplevs som hinder.

Det fina är att en tjänstebil i snitt bara leasas i tre år. Efter det förnyas företagens vagnpark och de miljöklassade leasingbilarna rullar ut på begagnatmarknaden där de fortsätter bidra till den gröna omställningen. Bara hittills i år har laddhybrider och elbilar ökat med över 130 procent enligt Bil Sweden, och CO2-utsläppen från nya bilar sjunker. En högre kostnad för nya tjänstebilar med 25 procent skulle bokstavligen sätta käppar i hjulen för den positiva utvecklingen.

Den kostnad regeringen vill höja är det så kallade förmånsvärdet, en summa som varierar beroende på vilken bil man har. Bilens förmånsvärde läggs på arbetstagarens inkomst och beskattas med vanlig inkomstskatt. Arbetsgivaren i sin tur betalar sociala avgifter och arbetsgivaravgifter på förmånsvärdet. Regeringen vill höja värdet från den 1 juli 2021. Alla nya tjänstebilar, oavsett om de drivs på el eller bensin, riskerar då att bli 25 procent dyrare. Det innebär hundratals kronor i månaden för både föraren och arbetsgivaren.

Dessutom vill regeringen ta bort förmånsvärdesrabatten vid årsskiftet för både befintliga och nya elbilar, laddhybrider och gasbilar. För tjänstebilsföraren innebär det ökade kostnader på 460 kronor i månaden efter skatt.

Regeringen vill även höja skatten för bensin- och dieselbilar under bilarnas första tre år (malusskatten i det så kallade bonus-malus-systemet). Sammantaget påverkas därför fossila bilar mest av regeringens förslag, därefter laddhybrider och minst elbilar. Men alla blir dyrare. Så pass mycket dyrare att det inte längre blir förmånligt med en grön förmånsbil – i stället kan arbetstagarna lika gärna få en motsvarande löneökning, sannolikt med resultatet att de köper en billig fossilbil på begagnatmarknaden. Fler mil kommer med andra ord att köras i gamla bilar som smutsar ner mer.

Vi välkomnar skattehöjningen på bensin- och dieselbilar. Vi välkomnar också tre andra förslag regeringen har: att höja kravet på hur mycket laddhybrider får släppa ut för att klassas som miljöbil, att höja den så kallade supermiljöbilspremien (bonusen i bonus-malus-systemet) för rena elbilar och att sänka den för laddhybrider. Allt detta sätter press på biltillverkarna att producera ännu miljösmartare bilar. Men tyvärr stannar inte regeringen där.

Man förbereder även ett förslag för att minska risken för att bonus-bilar exporteras utanför Sverige. Förslaget går ut på att köparen av en ny bonus-bil blir återbetalningsskyldig om bilen exporteras inom fem år. I dag är gränsen sex månader. Det är den första ägaren som blir återbetalningsskyldig, även om det är ägare nummer två eller för all del tre som säljer bilen utomlands. Med de nya reglerna kan det handla om en återbetalning på 70 000 kronor. Även detta slår hårt mot tjänstebilsmarknaden då snitt-leasingtiden är tre år. Vi sympatiserar med avsikten att hålla kvar miljöbonusbilarna i Sverige, men en gräns på fem år riskerar att ge ringar på vattnet som påverkar den gröna omställningen negativt.

Vi ber både regeringspartierna och remissinstanserna som ska tycka till om förslagen att noga överväga alla konsekvenser och utvärdera andra möjliga vägar. Höj inte förmånsvärdet på tjänstebilar. Ta inte bort förmånsvärdesrabatten – åtminstone inte för befintliga bilar. Höj exportgränsen till ett eller max två år, inte fem. Och skynda på infrastrukturen för laddlösningar – det om något kommer att hjälpa Sverige att nå målet om en fossiloberoende fordonsflotta 2030.

Malin Malm,
försäljningsdirektör Leaseplan Sverige

Niklas Zetterlund,
operativ direktör Leaseplan Sverige

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.