Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Storbritanniens ambitiösa klimatmål överraskar

Varje år väljer konferensen Ekotransport att fokusera på ett land som kan inspirera Sverige. Få av våra fokusländer har överraskat som Storbritannien har gjort. Dels genom att man nu sätter riktigt ambitiösa klimatmål, men kanske framför allt att den engelska regeringen beskriver detta i en konkret plan med tydliga delmål, skriver Jakob Lagercrantz från 2030-sekretariatet.

Publicerad: 20 maj 2021, 11:49

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Jakob Lagercrantz från 2030-sekretariatet överaskas av Storbritanniens dedikerade satsningar på gröns lösningar inom bland annat transportsektorn.

Foto: xavierarnau Getty images



När vi pratat med de som arbetar inom hållbarhet i Storbritannien slås vi av den entusiasm och skaparkraft som regeringens tydliga satsning gett.

För några år sedan la engelska Labour fram ett valmanifest där ”A Green Industrial Revolution” var en viktig del. England är ju landet där den industriella revolutionen föddes på sent 1700-tal, så de är vana vid terminologin.  Politiken är det möjligas konst, och ett drygt år senare var det premiärminister Boris Johnsons tur att för konservativa Tories presentera a Ten Point Plan for a Green Industrial Revolution.

I planen satsar regeringen 12 miljarder pund på grön utveckling inom en rad områden till 2030. Målet är att skapa 250 000 nya gröna arbetstillfällen med positiva bieffekter i övriga samhället. Den engelska regeringen har gjort precis det som Klimatpolitiska rådet gång på gång ber den svenska regeringen om. De har en plan, och de anger både klimatnytta, påverkan på sysselsättningen och den ekonomiska potentialen för varje punkt.

Det handlar om stora investeringar:

500 miljoner GBP till grön vätgas
200 miljoner GBP för koldioxidinfångning, CCS
1,3 miljarder GBP till laddpunkter för elbilar
500 miljoner GBP för att stötta produktion av batterier till elbilar
1 miljard GBP för att förlänga stöd till klimatåtgärder i fastigheter och offentliga verksamheter.

Genomförs planen sparas 180 miljoner ton CO2 till år 2030. Det motsvarar utsläppen från alla bilar från vägarna i Storbritannien under två år.

Det finns delar i planen som inte passar i den svenska klimatstrategin, bland annat ges inget stöd till konventionella biodrivmedel och det finns ett stort stöd till kärnkraftsutveckling, men i stort är det en bra plan.

Storbritannien var inte ett miljöföredöme när den sura nederbörden regnade ned över Sverige. Tvärtom. Men de senaste åren har vi sett ett uppvaknande. Förra året presenterade regeringen ett klimatmål på 68 procent minskade koldioxidutsläpp till år 2030 jämfört med år 1990. I sommar planerar de anta ett ännu tuffare mål, hela 78 procent utsläppsminskning jämfört med 1990.

Sveriges klimatmål är nettonoll 2045, eller 85 procent minskning jämfört med 1990. Vårt delmål är 63 procent minskning till 2030.

Nu handlar det inte bara om att jämföra procent, det viktiga är precis det som Klimatpolitiska rådet kommit fram till år efter år. Vi behöver en plan, vi behöver kvantifiera vad de olika delarna av planen leder till, och vi behöver satsa pengar för att se till att det sker.

Internationella Energiorganet EIA presenterade alldeles nyligen en rapport där de anger 400 åtgärder som måste till för att vi skall klara åtagandena under Parisavtalet. Att de kräver en frysning av all ny exploatering av olja och gas redan i år slog ned som en bomb. Fossilbränsleindustrin har länge hoppats kunna tjäna pengar på fossila drivmedel medan de väntar in elektrifieringen av transportsektorn. Det finns en naturlig tröghet i att förändra alla 280 miljoner fordon inom EU när det bara säljs bara 13 miljoner nya fordon per år.

Den plan Storbritannien lägger fram möter de nya tuffa kraven på handling. Den är så konkret att den kan skapa den entusiasm som krävs av både industri och allmänhet för att tillsammans genomföra förändringen. Vinnarna är inte de som tar det säkra före det osäkra, utan de som vågar satsa – både pengar och prestige. Här har Sverige mycket att lära av Storbritannien.

På Ekotransport kommer vi både att skärskåda Sveriges satsningar, men även möta representanter för den engelska regeringen som beskriver hur denna gröna revolution tagits emot.

Jakob Lagercrantz
vd och grundare, 2030-sekretariatet

Måndag den 24 maj hålls konferensen Ekotransport för sjunde gången. Den är som tidigare år ett samarrangemang mellan Aktuell Hållbarhet och 2030-sekretariatet. Årets konferens är digital.

Läs mer om innehåll och anmälan här  

 

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.