Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Sverige banar väg för förnybar bensin

Med världens mest ambitiösa reduktionsplikt har företag som Neste vågat investera i forskning och utveckling av hållbara lösningar såsom förnybar bensin, skriver tre företrädare för bolaget.

Publicerad: 27 maj 2021, 07:00

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Anna Karvo, Lars Peter Lindfors och Mats Hultman från Neste.

Foto: Neste


Ämnen i artikeln:

Energiinnehåll

Sverige har som mål att minska växthusgasutsläppen med 70 procent gällande inrikes transporter, exklusive flyg, till år 2030. Även om andelen rena elbilar ökar snabbt så räknar EU med att det endast är 10 procent av den europeiska fordonsflottan som är elbilar år 2030. Att hitta lösningar för att ersätta fossila bränslen med förnybara drivmedel för förbränningsmotorn är därför en viktig pusselbit för att nå målet. Med det sagt behövs båda lösningar för att minska transportsektorns utsläpp. 

I regeringens förslag till reduktionsplikt för vägtransporter år 2021-2030 som Sveriges riksdag beslutar om den 17 juni ska växthusgasutsläppen från bensinen minska med 28 procent till 2030. Fram tills nu har det dock saknats kommersiella lösningar som kan ersätta fossil bensin i syfte att minska utsläppen från bensinbilen och hybrider i någon större utsträckning. 

Neste kan nu vara först ut med att få fram en förnybar bensin för kommersiellt bruk. Slutfasen av testningen sker nu, bland annat tillsammans med Volvo cars genom Powertrain Engineering Sweden AB, för att bränslet ska kunna nå marknaden och därmed bidra till att kraftigt minska växthusgasutsläppen från bensinbilar samt hybrider. 

I dagsläget kan Nestes förnybara bensin reducera växthusgasutsläppen med upp till 65 procent jämfört med fossilt bränsle med mål att ytterligare förbättra den siffran, för att på sikt nå upp till 90 procents utsläppsreduktion. 

Produkten är en så kallad ”drop-in” lösning som uppfyller befintlig standard EN228, vilket innebär att den kan användas både i befintliga samt nya bensin- och hybridbilar. Bränslet har samma egenskaper som fossil bensin bland annat med samma energiinnehåll. 

Den förnybara bensinen består i dagsläget av cirka 75 procent förnybara råvaror, bland annat rest- och avfallsprodukter från lignocellulosa. Neste satsar på att, parallellt med testningen och kommersialiseringen, vidareutveckla produkten för att på sikt kunna använda upp till 95 procent förnybara råvaror. 

Testningen sker både i motortestbädd hos Volvo Cars genom PES samt i Nestes egen testverksamhet med flera fordon i trafik. Syftet med provbilarna på väg är att pröva bränslets egenskaper, göra justeringar för att ytterligare minska utsläppen och förbereda det för kommersiell lansering, som kommer inom kort.

Att både testning och lansering sker i Sverige är ingen slump. Genom att svenska beslutsfattare gått före med höga nationella mål och en av världens mest ambitiösa reduktionsplikt har företag som Neste vågat investera i forskning och utveckling av hållbara lösningar såsom förnybar bensin.

Neste kommer fortsätta utveckla produkter och lösningar för en hållbar transportsektor och vill fortsätta bidra till att minska utsläppen både i Sverige och globalt. Genom att arbeta tillsammans med beslutsfattare och svenska företag vill vi hitta lösningar som gör att Sverige fortsatt ligger i framkant gällande omställningen till ett hållbart samhälle. Förnybar bensin kan där vara en viktig pusselbit för att Sverige ska nå målet om att minska växthusgasutsläppen från inrikes transporter med 70 procent till 2030 och uppfylla de ambitiöst föreslagna mandaten i den kommande reduktionsplikten. 

Lars Peter Lindfors
Senior Vice President & Chief Innovation Officer Neste

Mats Hultman
Head of OEM Partnerships Neste

Anna Karvo
Senior Associate for Products and Applications

 

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Energiinnehåll

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.