Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

”Tidsperspektivet avgörande vid förbränningen av förnybara alternativ”

Det inte finns några perfekta lösningar på den situation vi satt oss i och det finns stora variationer i klimatpåverkan inom begrepp som biodrivmedel, vätgas och elbilar, Det gäller dock att inte glömma bort tidsperspektivet när man utvärderar förbränningen av förnybara alternativ, skriver Lars Schütt, ledamot i Klimatriksdagens transportutskott i en slutreplik.

Publicerad: 9 November 2020, 10:33

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Lars Schütt, ledamot i Klimatriksdagens transportutskott menar att tidsperspektivet avgörande vid förbränningen av förnybart”.

Foto: Tomas Ahlberg och Henrik Holmberg


Biodrivmedel är komplex materia. I Klimatriksdagens rapport ”Biodrivmedel – en god tanke?” som skrivits av undertecknad och som släpptes den 3 november har jag försökt beskriva problematiken kring att utsläpp vid förbränningen av biogent material sätts till noll utan att beakta tidsdifferensen mellan utsläpp och när det använda restmaterialet alternativt hade släppt ut koldioxid.

Denna så kallade ”carbon-pay-back” uppgår för grenar och toppar till åtminstone 10 år. Jakob Lagercrantz påstår att jag räknar med att hela träd går till biobränslen. Det gör jag inte. Jag påpekar vidare att använder man ettårsgrödor så beaktas aldrig att kolhalten i åkermark för sådana grödor är lägre än den för flerårsgrödor eller trädbevuxen mark. Ett annan viktig slutsats jag drar är att tillgången på hållbara biobränslen kommer att vara en trång sektor.

Tråkigt att mina argument anses felaktiga – diskuteras kan de, men de är inte felaktiga, utan borde vara högst relevanta när vi har ett begränsat utsläppsutrymme, som det att kritiskt att utnyttja på klokaste sätt.

Tidsfaktorn är väsentlig och det är just därför jag ifrågasätter ett storskaligt införande av kraftigt ökad reduktionsplikt som huvudinstrument för att få ner utsläppen från vägtrafiken.

Jag förespråkar inte – som Lagercrantz påstår – att vi ska ”invänta” elektrifieringen – vi ska påskynda och underlätta den. Långsiktigt är det ju dit vi ska, men den har ju sin problematik som det gäller att adressera. Och jag föreslår visst andra alternativa åtgärder för att påskynda avvecklingen av fossilt och framhåller Klimatriksdagens förslag om förbud för nyförsäljning av bilar med förbränningsmotor från visst år och att Trafikverket måste får ett bredare mandat.

Jag håller med Jakob Lagercrantz att det inte finns några perfekta lösningar på den situation vi satt oss i och att det finns stora variationer i klimatpåverkan inom begrepp som biodrivmedel, vätgas och elbilar etc. Det gäller dock att inte glömma bort tidsperspektivet när man utvärderar förbränningen av förnybara alternativ. 

Lars Schütt
civilekonom, ledamot i Klimatriksdagens transportutskott

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.