Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Transparens och samarbete nödvändigt för att nå nollvisionen

Mikromobilitetsaktören Voi lanserar nu sin första årliga säkerhetsrapport. Bolaget ser säkerhet som en av sina främsta hållbarhetsfrågor och Tina Ghasemi,
policychef Sverige & Danmark, Voi Technology skriver att företagets mål är noll allvarliga olyckor eller dödsfall i alla delar av verksamheten till 2030.

Publicerad: 17 juni 2021, 11:01

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Tina Ghasemi är policychef Sverige & Danmark, Voi Technology.

Foto: Elliot Nyhlin


Ämnen i artikeln:

MotorHållbara TransporterTrafik

Nollvisionen – att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken – är en i raden av svenska innovationer som har fått internationell spridning. Frågan är allt mer aktuell i takt med att målåret 2030 närmar sig, då antalet omkomna i trafiken ska ha halverats enligt FN:s globala mål.

Precis som många andra utmaningar är trafiksäkerhet en hållbarhetsfråga som även företag behöver hantera. För drygt ett år sedan samlades delegater från 140 länder i Stockholm för den tredje globala ministerkonferensen om trafiksäkerhet. Konferensen mynnade ut i Stockholmsdeklarationen som bland annat uppmanar företag från alla sektorer att förhindra trafikolyckor i hela värdekedjan, samt att beskriva detta arbete i sin hållbarhetsrapportering.

Läs mer

Läs Voi:s säkerhetsrapport 

För oss på Voi är trafiksäkerhet en viktig och aktuell fråga. Det nya fenomenet med delade elsparkcyklar har gjort inträde i olycksstatistiken. Som en operatör får vi många frågor från media och andra aktörer kring hur vi arbetar för att förhindra trafikolyckor.

Självklart är säkerhet en fråga med högsta prioritet för Voi. Vi har antagit ett nollvisionsmål om att ha noll allvarliga olyckor eller dödsfall i alla delar av vår verksamhet till 2030. Det är mot bakgrund av detta mål som vi i dag publicerar vår första årliga säkerhetsrapport.

I rapporten presenterar vi hur vi kommer mäta, rapportera och sätta mål för åtgärder som styr mot vårt nollvisionsmål – som går längre än FN:s globala mål. Eftersom vi äger fordonen och samlar in data från alla resor ser vi att vi har särskilt goda förutsättningar att arbeta datadrivet och strategiskt; både för att öka kunskapen om varför trafikolyckor sker och förstås för att förhindra dessa.

Som en del av arbetet med den här rapporten har vi genomfört en kunskapsöversikt kring trafiksäkerhet för elsparkcyklar och delad mikromobilitet generellt. Vi har tittat på intern data, genomfört enkäter, gått igenom extern forskning och pratat med internationella trafiksäkerhetsexperter. Detta för att öka kunskapen internt men även för att dela denna med andra.

En av de främsta slutsatserna är att tyngre fordon som kör i hög hastighet är den största faran i trafiken. Vidare är bristen på dedikerad infrastruktur för cyklister, elsparkcyklister och gående en betydande riskfaktor. Samtidigt finns olika risker som vi på Voi har mer kontroll över, exempelvis att första resan med en elsparkcykel löper ökad risk för olyckor och att brist på kunskap om trafikregler bidrar till riskfyllt körande.

Vår slutsats är att vi som operatör kan arbeta strategiskt för att minska dessa risker, bland annat genom fordons- och produktutveckling samt utbildning och information till våra användare. Vi arbetar redan med en lång rad insatser för att skapa en säker tjänst för delad mikromobilitet, vilka vi presenterar i rapporten.

Samtidigt har delad mikromobilitet visat sig vara ett alternativ för att, i kombination med kollektivtrafik, cykel och gång, öka möjligheterna till bilfritt resande i våra städer. I Stockholmsdeklarationen fastslås att takten i det här skiftet behöver skyndas på. Det är emellertid allt mer tydligt att infrastrukturen behöver anpassas för att ge utrymme för och främja ökat resande med cyklar och elsparkcyklar.

Vår ambition är att arbeta tillsammans med kommuner, myndigheter, forskare och andra partners för att öka trafiksäkerheten. Den här säkerhetsrapporten är led i vår ambition att öka transparensen kring hur vi arbetar för att skapa en säker tjänst. Med detta vill vi också bjuda in till en dialog om hur vi kan arbeta gemensamt för att nå den fulla potentialen som delad mikromobilitet kan spela i framtidens hållbara städer.

Tina Ghasemi
policychef Sverige & Danmark, Voi Technology

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.