Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Välkommen till Fairtrade H&M

H&M:s uttalande om tvångsarbete i Xinjiang-provinsen har inte bara satt i gång en bojkott av klädjättens butiker i Kina. Det har också kastat nytt ljus på frågor om mänskliga rättigheter och transparens i modebranschens leverantörskedjor. Tredjepartscertifieringar som Fairtrade är värdefulla verktyg för modeföretag som menar allvar med sitt hållbarhetsarbete. Vi välkomnar H&M och andra aktörer i branschen att samarbeta med oss.

Publicerad: 20 april 2021, 06:48

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Hewan Temesghen,  generalsekreterare för Fairtrade Sverige.

Foto: Fairtrade Sverige


Bomullsindustrin omsätter runt 50 miljarder dollar varje år och runtom i världen är 250 miljoner människor beroende av den för sin försörjning. Men industrin är också förknippad med allvarliga kränkningar av mänskliga rättigheter så som barnarbete, tvångsarbete och skuldslaveri. 

H&M:s tidigare uttalande om tvångsarbete i Xinjiang började cirkulera i slutet av mars, bara veckor innan Fashion Revolution Week. Den årliga kampanjen för ökad transparens och hållbarhet inom modebranschen, som pågår denna vecka, startades till minne av Rana Plaza-olyckan i Bangladesh år 2013. Över 1 100 textilanställda miste livet när fabriken kollapsade på grund av bristande säkerhet. Trots att åtta år har gått sedan det som kallats för ”textilindustrins grymma uppvaknande”, kvarstår problemen med otrygga arbets- och levnadsvillkor för de människor som befinner sig i början av leverantörskedjorna.

Från bomullsodlingar till textilfabriker har modebranschen alla möjligheter att växla upp arbetet för att främja en mer hållbar handel som värnar mänskliga rättigheter och miljö. 

Bomullen i våra kläder odlas för det mesta i länder med utbredd fattigdom, till största delen av odlare inom småskaligt jordbruk. Eftersom odlarna saknar direkt tillgång till marknaden och sällan är medvetna om det rådande världsmarknadspriset blir de ofta utnyttjade av mellanhänder som betalar alldeles för lite. 

Fairtrade bidrar till att förändra spelplanen genom att odlarna organiserar sig – vilket ger dem en starkare position på världsmarknaden – och att de får en betalning som minst täcker produktionskostnaden. I en bransch där världsmarknadspriset i perioder understiger produktionskostnaden är den högre betalningen avgörande för att odlarna ska kunna försörja sin familj. Utöver betalningen får odlarna också en försäljningsbaserad Fairtrade-premie som de bland annat använder för investeringar i jordbruket och utbildningssatsningar för barnen.

Eftersom de internationella Fairtrade-kriterierna är baserade på ILO:s kärnkonventioner är barnarbete, tvångsarbete och diskriminering förbjudet. Märkningen innebär också fysiskt spårbar bomull från bomullsfältet och fram till färdig produkt – och att alla granskningar alltid görs av ett oberoende kontrollorgan. Det är en avgörande skillnad mellan tredjepartscertifieringar och modebranschens egna hållbarhetsmärkningar med beskrivningen ”mer hållbar” bomull.  

Genom att köpa Fairtrade-certifierad bomull bidrar redan flera skandinaviska klädföretag såsom Nudie Jeans, Dedicated, Dressman och BikBok till att bomullsodlarna får högre inkomster och att deras mänskliga rättigheter respekteras. 

Vi välkomnar därför H&M och andra modeföretag att välja Fairtrade-certifierad, och gärna ekologisk, bomull i sina kläder. På så sätt kan branschen bidra till ökad hållbarhet – inte bara genom ambitiösa mål – utan även genom kriterier som bidrar till verklig förändring.  

Hewan Temesghen,
generalsekreterare Fairtrade Sverige

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.