Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

E-prize

Bra flyt för ”havets Tesla” från svenska Xshore

Publicerad: 10 November 2020, 09:04

I dag består Xshore av 25 anställda och producerar nu båtar i Frihamnen i Stockholm.

Foto: Xshore

Den svenska elbåtstillverkaren har bra flyt. ”Vi märker ett jätteintresse. Inte förvånande med tanke på att det är all-time-high för båtmarknaden och för hållbarhet i spåren på Covid-19”, säger Xshores vd Jenny Keisu.


E-Prize 2020

Finalist nr 6 – Xshore

Xshore är en av finalisterna i kategorin Hållbara transporter i årets E-Prize, energiinnovationstävlingen som arrangeras för 12:e året i rad av Eon och i år tillsammans med Aktuell Hållbarhet och Dagens industri. Vinnarna av E-Prize 2020 presenteras på konferensen Hållbart Näringsliv 18 november.

Svenska elbåtstillverkaren Xshore vill göra för sjön vad Tesla har gjort för vägarna. Bakom bolaget finns Konrad Bergström, återfallsentreprenören som även grundade Zound Industries som designar och utvecklar högtalare och hörlurar med varumärke som Marshall och Urbanears. Han sägs ha börjat fundera på en elbåtsidé tidigt och varumärkesskyddade Xshore redan för många år sedan.

– De senaste åre har han jobbat med att hitta elbåtar som kan fungera som och konkurrera med vanliga båtar, förklarar Jenny Keisu, i dag vd för Xshore. 

–Vi tror att om man ska styra om båtmarknaden så att den blir elektrisk och hållbar så kan man inte komma med helt nya produkter för då kommer folk att föredra hur man brukar använda båt. Vi måste kunna konkurrera med den klassiska båtmarknaden och då behöver elbåtarna gå långt och snabbt, vara snygga och dessutom bättre genom att vara smarta och kunna interagera med föraren på ett sätt som snarare en smartphone gör.

Fram till i slutet av förra året var det framför allt grundaren Konrad Bergström som utvecklat prototyper genom att prova ut olika typer av skrov och utvecklat drivlinan. Då byggdes organisationen ut med bland andra just Jenny Keisu, med en bakgrund som jurist från riskkapitalbolaget Nordic Capital och advokatfirman Mannheimer Swartling, samt Oscar Fors från svenska batteribolaget Northvolt som idag är Xshores COO.

Jenny Keisu, vd för Xshore.

Foto: Xshore

– Vi är ju inte här för att bygga 20 båtar per år utan vi är här för att om fyra år leverera 1000 båtar. Då behöver vi sätta upp en ordentlig produktion och det har Oscar gjort tidigare på Northvolt inom batterier.

I dag består Xshore av 25 anställda och producerar nu båtar i Frihamnen i Stockholm. De första serieproducerade levererades i september i år.

– Men vi behöver utöka produktionskapaciteten för att kunna få ut så pass många som vi tror att vi kommer att behöva få ut nästa år, det klarar vi inte med dagens kapacitet.

Bolaget har satt upp målet 100 båtar nästa år.

– Vi hoppas på 100 nästa år. Men den trånga sektorn är som sagt produktionen, inte försäljningen.

Xshore för nu dialog med ett antal svenska kommuner där det finns befintliga varv som inte används som varv idag för kommande produktionsutbyggnad.

Xshore är idag en premiumbåt som kostar omkring 2,5 miljoner kronor.

– Vi har naturligtvis en förhoppning att över tid när vi får upp volymerna så ska priserna kunna ta sig neråt, precis som på elbilssidan. För Tesla tog väl detta 10 år ungefär.

Xshore är noga med att påpeka hela hållbarhetsfördelen med bolagets båtar, inte bara klimatvinsten med elektrifieringen.

– Vi ska inte glömma noice pollution, buller som vi inte bidrar till vare sig under eller ovan vatten. Vi har inte heller någon olja som bidrar till oljespill. Dessutom bygger vi med kork istället för teak och har bytt så många material det bara går och fortfarande vara high performing.

Den fortsatta produktutvecklingen handlar delvis om att fortsätta byta ut material till mer hållbara och miljövänliga där detta blir möjligt.

– Vi jobbar också mycket med mjukvaruutvecklingen nu för att lägga till ännu mer features.

Idag finns sådant som autopilot, smart låsning, digitalt dödmansgrepp och geofencing med möjlighet till hastighetsbegränsning inom vissa områden.

Batteribiten kan också komma att förändras. Xshore använder idag batterier från österrikiska Kreisel.

– Vi har en förhoppning att vi ska kunna ha Northvolt-batterier i våra båtar men de gör idag inte batterier för en marin miljö. Vi hoppas att de ska göra det inom kort. Vi har byggt båten så att vi kan byta ut batterierna om vi vill.

Batterifrågan är samtidigt inte lika kritisk på sjön som på vägarna, menar Jenny Keisu.

– Det är 3000 cykler i våra batterier precis som på fordonssidan. Det vill säga du kan dra ur och ladda ur 3000 gånger. En personbil som du kör 300 dagar per år skulle, om du drog ur och laddade om batteriet hålla i 10 år. En båt däremot kanske du använder 30 dagar per år då skulle batteriet hålla i 100 år. Så för oss är inte batterierna lika kritiska som de är för bilindustrin.

Xshore är dock ingalunda ensamma på sjön med elektrifiering, det finns idag en hel del elbåtar på marknaden. 

– Men de flesta elbåtar går bara långsamt, annars kommer de inte särskilt långt. Det är få som knäckt koden för hur man kan komma både långt och snabbt. Där finns det bara en handfull. 

Av Per Olof Lindsten

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.