Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

E-prize

E-Prize: Elvägsrallarna slår ett slag för duttladdning

Publicerad: 24 oktober 2022, 10:54

Elonroad är ett av de nominerade företagen i tävlingen E-Prize, som genomförs

Elonroad vill bygga elvägar för att avlasta elnätet. Men också elparkering för att effektivisera framtidens fordonsladdning. – Vi vill vara den möjliggörare för elektrifiering som fiber var för digitaliseringen, förklarar vd Karin Ebbinghaus.
Elonroad är ett av de nominerade företagen i tävlingen E-Prize som Aktuell Hållbarhet och Dagens industri genomför tillsammans med Eon.

Ämnen i artikeln:

Elfordon

Per-Olof Lindsten

per-olof.lindsten@di.se


– Vi vill påskynda omställningen genom att hushålla med naturresurserna så långt det är möjligt. Allt från att vi kan minska batteriernas storlek, utnyttja fordonen mer och inte belasta elnätet för mycket. Lättare fordon, med mindre batterier, kommer också kräva mindre energi, förklarar Elonroads vd Karin Ebbinghaus.

– Elonroad vill vara den möjliggörare för elektrifiering som fiber var för digitaliseringen.

Idén med elvägar började med lite av ett heureka moment för film- och tv-regissören Dan Zethraeus, idag bolagets teknikchef, när han körde bil hem i det skånska vinterväglaget för snart tio år sedan. 

– Slasket hopade sig mellan däcken på vägen. Det fick mig att tänka, kanske kan man bygga en skena där för att leda elektricitet under min bil? Kanske kan det vara sättet att ladda en elbil och minska min räckviddsångest? Med bara en kort bakgrund inom elektroteknik byggde jag en första prototyp med hjälp av mina barns Lego när jag kom hem.

E-Prize - Sveriges största energipris

Elonroad är en av finalisterna i årets E-Prize där Aktuell Hållbarhet och Dagens industri tillsammans med energikoncernen Eon för 14:e året belönar Sveriges smartaste energiinnovationer. Övriga finalister 2022 är Candela Technology, Svea Solar, Roam, Ligna Energy, Cellfion, Envista och Modvion. Vinnarna av E-Prize 2022 presenteras på konferensen Hållbart Näringsliv 23 november.

Idag har bolaget 25 anställda och en demonstrationsslinga för kollektivtrafiken på en offentlig väg i Lund, en sträcka på 1 kilometer.  Ett annat projekt är laddlösning för en sladdlös bilpool i Helsingborg. 

Elonroads konduktiva laddlösning möjliggör nämligen laddning både dynamiskt, som elväg under körning, och statiskt, som elparkering för stillastående fordon. Laddningen fungerar för alla typer av elektriska fordon, stora som små, bussar, lastbilar och personbilar. 

– Sladdlös laddning av parkerade fordon röner ett stort intresse. Vi blir kontaktade flera gånger i veckan om den typen av lösning. För kommersiella aktörer är det otroligt viktigt att kunna integrera laddning i sin vanliga verksamhet och ta alla tillfällen i akt att ladda. Vid lastning och lossning så behöver det ske på ett enkelt och automatiskt sätt för att kunna öka nyttjandegraden av fordonsflottan. Det är bättre både för ekonomin och för miljön, säger Karin Ebbinghaus.

När det gäller dynamisk laddning under färd i form av elvägar finns dock viss skepsis i fordonsbranschen.

– Batteriutvecklingen går så väldigt fort att vi inte ser något behov av elvägar, menade Jan Strandhede, pressansvarig hos Volvo Lastvagnar här i Aktuell Hållbarhet tidigare i höst. 

Ett uttalande som Karin Ebbinghaus gärna bemöter.

– Jag tycker det är fantastiskt att Volvo nu kommit med sina serieproducerade lastbilar med en räckvidd på 30 mil. Man skulle dock önska att Volvo hade en lite mer ödmjuk inställning till de olika komponenterna vi behöver i det här paradigmskiftet.

Räckvidd är en sak, menar hon, men det finns betydligt fler faktorer att ta hänsyn till.

– Tittar vi utifrån åkeriernas och logistikföretagens perspektiv är det fantastiskt om de kan ha fordon som klarar att åka runt 30 mil. När de sedan kommer tillbaka till terminalen för att ladda så kanske de klarar det med 5-10 lastbilar. Men om de har 100 lastbilar, som alla kommer tillbaka och kört sina 30 mil, så kommer det vara svårt att hitta så mycket effekt i en fastighet för att kunna ladda alla dem.

Hon menar att vi behöver se det som ett systemskifte där vi också behöver robust laddinfrastruktur för att kunna fylla på laddning över dagen. 

– Jag försöker introducera det inte så ‘ingengöriga’ begreppet ‘duttladdning’. För att minska belastningen på vårt elnät så behöver vi duttladda.

För att en elvägslösning ska få genomslag krävs att bara en del av vägarna görs om. 

– För motorvägar räcker det med 30-50 procent. För en busslinje räcker det med 10-15 procent av sträckningen, strategiskt där du har hög trafikintensitet och många användare.

Elonroad är inte ensamma om elvägsutveckling. Det finns en handfull aktörer på området och det finns också ett ökat intresse internationellt.

– Sverige har varit elvägspionjärer tack vare Trafikverket som tittat på detta i ett tiotal år nu. Men vi ser absolut ett ökat intresse internationellt. Vi har idag dialoger med såväl Frankrike, Tyskland och Italien, förklarar Karin Ebbinghaus.

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev