Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

E-prize

E-Prize: Svenskarna som elektrifierar Kenyas vägar

Publicerad: 4 oktober 2022, 07:34

Roam är i därmed full färd att bygga upp en hel elfordonsindustri i Kenya. Ett av de nominerade företagen i E-Prize – ett pris som Aktuell Hållbarhet och Dagens Industri delar ut tillsammans med Eon.

Foto: Roam

Svenska Roam har valt östafrikanska Kenya för att bygga upp en ny elfordonsindustri.
– I Sverige fastnar man ofta i navelskådande diskussioner. Här i Östafrika är det mer aktivitet och jävlar anamma, säger Filip Lövström, bolagets vd och medgrundare.

De är en av finalisterna i årets E-Prize där Aktuell Hållbarhet och Dagens industri tillsammans med energikoncernen Eon för 14:e året belönar Sveriges smartaste energiinnovationer.

Ämnen i artikeln:

ElfordonToppnyheter onsdag

Per-Olof Lindsten

per-olof.lindsten@di.se


Svensk-Kenyanska Roam designar, utvecklar och tillverkar elfordon anpassade för den afrikanska kontinenten. Bolaget, som då hette Opibus, startade 2017 med att konvertera safarifordon till elbilar. Idag är fokus fordon för yrkestrafik, motorcyklar för leveranser och taxiverksamhet och bussar för kollektivtrafik.

· Här kan du läsa mer om priset och anmäla dig till finalfrukosten!

Roam är i därmed full färd att bygga upp en hel elfordonsindustri i Kenya. Då landet redan har nära 90 procent förnybar energiproduktion med drygt 20 procents överkapacitet, så kan transportsystemet redan ställas om till hållbara transporter, det är enbart en fråga om tillgång och prisbild för elfordon, menar Roam.

Men bolaget har haft fler utmaningar.

– I Europa, om du ska göra elbilar, kan du lita på att det finns andra som fixat laddinfrastruktur och den typen av kompletterande aktiviteter i ekosystemet. Vi har tvingats bygga mycket av ekosystemet kring elfordon själva, förklarar vd:n och medgrundaren Filip Lövström.

E-Prize - Sveriges största energipris

Roam är en av finalisterna i årets E-Prize där Aktuell Hållbarhet och Dagens industri tillsammans med energikoncernen Eon för 14:e året belönar Sveriges smartaste energiinnovationer. Övriga finalister 2022 är Candela Technology, Elonroad, Roam, Ligna Energy, Cellfion, Envista och Svea Solar. Vinnarna av E-Prize 2022 presenteras på konferensen Hållbart Näringsliv 23 november.

Utmaningarna har Roam vänt till möjligheter, som med laddinfrastruktur som bolaget investerat i och därmed gjort som en del i affärsmodellen. 

Roam har designat en elmotorcykel med ett pris i nivå med bensinmotorcyklar, med driftkostnader som är omkring 75 procent lägre med dagens el- och bränslepriser. Någon energikris à la Europa har inte drabbat Afrika. Bensin- och dieselpriserna har dock gått upp en hel del även i Kenya, delvis på grund av slopade subventioner och höjda skatter.

– Vi reducerar lokala och globala utsläpp. Det dör lokalt 4000 människor i förtid i Kenya från lokala utsläpp, Vi reducerar ljudnivån i städer och gör så att förare kan tjäna upp till 50 procent mer varje dag, vilket betyder att alla vinner, säger Roams strategichef Albin Wilson.

Motorcyklarna kan laddas i vilket eluttag som helst, och har ett batteri som kan bytas och tas ut. Det gör att ett flertal affärsmodeller som batteriutbyte eller hyra kan implementeras för att accelerera omställningen, enligt Roam.

Det finns också en rad fördelar i det kenyanska näringslivsklimatet, menar Filip Lövström.

– I Sverige fastnar man ofta i navelskådande diskussioner, som om elbilar funkar på landsbygden. Här i Östafrika är det mer aktivitet och jävlar anamma. Det finns så mycket saker vi kan få gjort istället för att bara diskutera dem.

Och visst är det en hel del verkstad på gång. 

– Vi siktar på en produktionskapacitet i slutet på nästa år motsvarande 80 000 motorcyklar per år. Efter det ska vi expandera så att vi kan täcka det Östafrikanska behovet av motorcyklar som ligger kring 200 000 om året, säger Filip Lövström.

Nyligen lanserade Roam även två elbussmodeller, en för stadstrafik och en för mer landsvägstransport. Det är nybyggda bussar med delar från olika underleverantörer, som drivlina och chassi medan sådant som kaross och inredning byggs lokalt i Kenya.

– Allt som vi kan göra lokalt gör vi i Kenya. Det sparar mycket leverantörskostnader samtidigt som det driver på den lokala ekonomin. 30-40 procent av värdet på bussarna gör vi här i Kenya.  

Roam omsatte 7,5 miljoner kronor 2021 och räknar med omkring 30-40 miljoner i år för att nästa år sikta på 200 miljoner. Idag har Roam omkring 130 anställda, huvudsakligen i Kenya.

– Det handlar nu inte om hur mycket vi kan sälja utan om hur mycket produkter vi kan bygga, säger Filip Lövström.

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev