Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

E-prize

Fet snabbmat får innovativa Malmöbolaget att vädra morgonluft

Publicerad: 22 Oktober 2020, 12:02

Nils Lekeberg och Jesper Wiren.

Foto: Enjay.

Enjay siktar på att hjälpa världens snabbmatskedjor med den hittills omöjliga uppgiften att återvinna energin i den skitiga restaurangluften. Burger King har redan nappat.


E-Prize 2020

Finalist nr 2 – Enjay

Enjay är en av finalisterna i kategorin Hållbara transporter i årets E-Prize, energiinnovationstävlingen som arrangeras för 12:e året i rad av Eon och i år tillsammans med Aktuell Hållbarhet och Dagens industri. Vinnarna av E-Prize 2020 presenteras på konferensen Hållbart Näringsliv 18 november.

– Den här produkten har utvecklats utifrån en kundfråga, inte från en teknisk lösning. Vi vet mycket väl att kunderna vill ha produkten och att den fungerar och att den har en kort ROI-tid, säger Jesper Wirén, vd och en av grundarna till Enjay.

Produkten han pratar om heter Lepido, en energiåtervinningsenhet för restaurangventilation som gör att fett och sotpartiklar följer med luftflödet utan att fastna i systemet som hittills varit problemet med att återvinna energin i fet luft.

Lepido lanserades skarpt för knappt två år sedan. 

– Som startup har man ju en fördel av att kunna testa lika olika affärsmodeller, och först när man hittat den rätta börjar man skala upp den. Där är vi nu.

Affärsmodellen som Enjay nu anammat är i två steg, dels först mot en retrofit-marknad som är befintliga restauranger och därefter mot nybyggnation. En modell som Enjay lyckosamt har etablerat hos nyckelkunder som Burger King där bolaget började med ett allra första pilotprojekt för nästan fem år sedan.

– Sedan har vi tagit det hela vägen från A till Ö. Pilotprojektet ledde till flera order på ombyggnationer. Så började King Food, som är master franchisetagare i Skandinavien, titta på vår produkt och testad vilket ledde fram till att vi ifjol fick alla nybyggnationer i Skandinavien och nu i sommar också att vi ska installera Lepido på alla befintliga 250 restauranger.

Enjays teknik.

Foto: Enjay.

För varje konverterad restaurang kan nu återvinnas i snitt 85 000 kWh per år, motsvarande minskade koldioxidutsläpp på cirka 35 ton och en årlig besparing på cirka 85 000 kronor i minskade energikostnader.

Nu handlar det enligt Jesper Wirén bara om att ”sälja, sälja, sälja”. 

– Den lilla utmaningen är att det handlar om en bransch där företagen försökt göra detta i många år och det finns en etablerad sanning att det inte går. Så vi är fortfarande evangelister, vi måste övertyga alla vi pratar med och visa att det faktiskt fungerar. Så det är ingen snabb process.

Men Enjay har varit i kontakt med ett tiotal andra restaurangkedjor. Alla har visat intresse. 

– Vi har planerade pilotprojekt på fyra av dem, finska Hesburger, amerikanska Five Guys, Stena Line och Royal Caribbean. Men vi är också redan inne hos Chop chop och Jureskog där vi gjort nyinstallationer.

Utlandsexpansionen är också i full gång med fokus till att börja med på Benelux, Frankrike och Tyskland där bolaget arbetar med egen personal på plats. 

– Vi ser stora möjligheter att utvidga Burger King-affären till övriga Europa.

Även snabbmatsrestaurangernas förlovade hemland USA hägrar naturligtvis. Första USA-patentet är nyligen godkänt.

– Planen för USA låg kring 2023 tänkte vi men nu flyttar vi den eventuellt närmare i tid eftersom marknaden knackar ganska hårt på dörren. Senast Five Guys som sagt, en hamburgerkedja med 2000 restauranger i USA och 500 i Europa. Dom tjatade sig till en europeisk pilotinstallation.

– Om marknaden vill rädda världen snabbare än vad vi hade tänkt oss så ska inte vi sätta stopp för det, säger Mårten Öbrink, Enjays styrelseordförande.

Produktutveckling

– Vår teknologi och våra patent är inte specificerade för restauranger. Anledningen till att vi började där är att jag och min kollega Nils Lekeberg har jobbat i branschen och kan den väldigt väl. Nu tittar vi också på, tillsammans med Royal Caribbean och Berendsen att återvinna energin ur luften från tvätterier. Då är det inte fett utan ludd som sitter i vägen.” 

Därutöver finns många andra branscher och verksamheter där man idag inte kan återvinna energin. 

– Vårt långsiktiga mål är att täppa till alla skorstenar som läcker idag.

Nu behövs bara lite ytterligare kapital också. Enjay har så här långt genomfört fyra finansieringsrundor och tagit in 34 miljoner kronor från bland andra Philian, förre H&M-chefen Karl Johan Perssons investeringsbolag.

– Vi är nu mitt uppe i en större runda där vi ska ta in 80 miljoner som ska ta oss genom lanseringen ut på de fem nya marknaderna internationellt.

Av Per Olof Lindsten

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.