Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

E-prize

Han ger gamla elbilsbatterier ett nytt andra liv

Publicerad: 3 november 2021, 15:24

Vd Rasmus Bergström ser med stor tillförsikt på marknadspotentialen för Batteryloop.

Batteryloop slår ett helt gäng flugor i en smäll. Bolaget bygger energilager storlek större som såväl stöttar ett haltande elnät som banar väg för ökad förnybar energi - och gör det med gamla uttjänta batterier från elfordon.


 

E-Prize - Sveriges största energipris

Finalist nr 6 – Batteryloop

Batteryloop är en av 3 finalister i kategorin Energieffektivisering i årets E-Prize, som belönar smartare energilösningar för att stimulera utvecklingen av lovande svenska bolag med fokus på klimatinnovationer. Tävlingen arrangeras för 13:e året i rad av Eon tillsammans med Aktuell Hållbarhet och Dagens industri. Vinnarna av E-Prize 2021 presenteras på konferensen Hållbart Näringsliv 16 november.

Försäljningen av elbilar ökar exponentiellt. Enligt uppskattningar från Power Circle kommer det rulla omkring 2,5 miljoner laddbara fordon i Sverige 2030. Det betyder att behovet av att hantera gamla fordonsbatterier på ett ekonomiskt och miljömässigt hållbart sätt kommer att öka framöver. 

Men när ett batteri inte längre kan användas för att driva en bil har det fortfarande omkring 70 procent av sin kapacitet kvar. Det är fullt tillräcklig för att använda batteriet i ett energilager under många år, där prestandakraven inte är lika höga. 

Energilager som Batteryloops är också en del av lösningen på effektproblematiken när mycket energi ska användas på samma gång, exempelvis när elfordon laddas, samt vara med och stötta elnätet i övergången till en ökad andel förnybar elproduktion. 

– Vi är en möjliggörare för omställningen och elektrifieringen. Dessutom gör vi det fullt ut med en cirkulär lösning. Våra produkter är baserade på second use, det vill säga återanvända batterier så vi är en del av den cirkulära lösningen och det är väldigt viktigt för oss, förklarar Rasmus Bergström, Batteryloops vd.

Bolaget, som är en del av Stenasfären med rötterna i koncernens återvinningsbolag Stena Recycling, startade 2017. Batteryloop samarbetar också fortsatt med Stena Recycling som när batterierna också har tjänat ut som energilager ska säkra att de återvinns på ett korrekt sätt. De ingående materialen säljs tillbaka till industrin för att bli nya produkter igen i ett cirkulärt system.

Marknaden för gamla elfordonsbatterier växer med ungefär 40 procent per år och uppskattas vara värd 500 miljarder kronor globalt inom tio år, enligt uppskattningar från bland andra Bloomberg New Energy Finance och McKinsey.

Batteryloop ska fokusera på Europa där bolaget ser en stor potential och räknar med en marknad värd cirka 25 miljarder kronor inom bolagets segment, där man siktar på att ha minst 20 procent av marknaden i framtiden.

Batteryloops energilagersystem kan användas i såväl fastigheter och logistikcenter som i hamnar och industrier och bolaget är i full gång med pilotinstallationer.

– Det finns redan idag tillräckligt med uttjänta fordonsbatterier. Vi har under våren och sommaren gjort en upphandling med ett antal aktörer, både batteriproducenter och såväl lätta som tunga fordonstillverkare så vi är nu i slutförhandling om att kunna få leveranser som täcker vårt behov de kommande 12 till 18 månaderna, förklarar Rasmus Bergström.

Ett exempel på hur ett energilager från Batteryloop kan användas finns hos Essity i Mölndal. Det laddas av solpaneler på kontorshusets tak. Energilagret är i sin tur kopplat till 78 laddstationer för el- och hybridbilar och 24 laddplatser för batterier till elcyklar. Essitys medarbetare kan därigenom ladda sina fordon med klimatneutral el. Laddstationerna för bilar är även tillgängliga för allmänheten på icke kontorstid. Den lösningen har utvecklats genom ett samarbete mellan Volvo Cars, Essity, Stena Fastigheter och Batteryloop.  

Batteryloop har även utvecklat analysverktyg som hjälper användaren, som fastighetsägare, att få full kontroll på energianvändningen och möjliggöra effektiviseringar och besparingar. Systemet är till exempel kopplat till väderprognoser från SMHI som kan styra om el ska sparas eller säljas vidare ut på elnätet.

I exempelvis en kontorsfastighet på 8 500 m2 med 55 laddplatser och ett energilager på 300 kWh sänks elnätskostnaderna för fastigheten och möjliggör ökade intäkter från laddinfrastruktur och stödtjänster mot elnätet. Samtidigt minskar de klimatrelaterade utsläppen med ca 40 ton CO2 per år från ökad elektrifiering av fordon och ett klimatsmartare uttag av energi från elnätet, enligt Batteryloops kalkyler.  

Vd Rasmus Bergström ser med stor tillförsikt på marknadspotentialen för Batteryloop, men har samtidigt samma problem som så många andra snabbväxande innovationsföretag.

– Vi är visserligen en färsk startup men vi har inga problem att nå ut till kunderna, vi får minst ett nytt samtal varje dag till vår säljorganisation. Att få tag på tillräckligt med duktiga och drivna människor att anställa, är däremot en stor utmaning, konstaterar han.

 

 

Per-Olof Lindsten

per-olof.lindsten@di.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.