Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

E-prize

Minesto hoppas äntligen kunna tämja den mäktiga havsenergin

Publicerad: 17 November 2020, 09:50

Bild 1/4  Martin Edlund, vd på Minesto.

Göteborgarnas undervattensdrake ska fixa energi motsvarande 1,5 gånger dagens globala kärnkraftskapacitet. ”Förutsättningarna har aldrig varit mer gynnsamma än idag”, säger Minestos vd Martin Edlund.


E-Prize 2020

Finalist nr 7 – Minesto

Minesto är en av finalisterna i kategorin Förnybar energi i årets E-Prize, energiinnovationstävlingen som arrangeras för 12:e året i rad av Eon och i år tillsammans med Aktuell Hållbarhet och Dagens industri. Vinnarna av E-Prize 2020 presenteras på konferensen Hållbart Näringsliv 18 november.

Som en avknoppning från flygplanstillverkaren Saab grundades Minesto redan 2007. De senaste åren har havsenergibolaget varit en av de verkliga kursraketerna på Stockholmsbörsen.

– Jag har jobbat de senaste 8 åren med att finansiera upp det här bolaget och förutsättningarna har aldrig varit mer gynnsamma än idag. Det är ett enormt tryck och intresse, berättar Minestos vd Martin Edlund.

Minesto har utvecklat Deep Green, en undervattensdrake som används för att utvinna energi från långsamma tidvatten- och havsströmmar. 

Energi från tidvattenströmmar och kontinuerliga havsströmmar kan komma att komplettera övriga förnybara energislag, och är också till skillnad från vind och sol mer förutsägbar, och vad gäller havsströmmar dessutom kontinuerlig. 

– Att komma åt de lägre strömmarna är nyckeln till att göra havsenergin relevant, menar Martin Edlund.

Minestos analyser uppskattar marknadspotentialen till över 600 GW för bolagets teknologi , motsvarande 1,5 gånger dagens globala kärnkraftskapacitet.

– Av det räknar vi med två tredjedelar tidvatten och att en tredjedel kan genereras från havsströmmar.

Minestos kraftverk kan hanteras med mindre servicefartyg, vilket både reducerar kostnaderna och ökar tillgängligheten.

– Vi behöver bara en liten arbetsbåt som bogserar systemen in och ut. Vi installerar ett kraftverk 10 minuter efter service. Det är en oerhörd fördel för omogen marin teknik att kunna komma åt systemen kostnadseffektivt.

Många andra havsenergilösningar opererar med kraftverk som väger många ton.

De längst komna av Minestos testprojekt med tidvattenenergi är två projekt på Färöarna där bolaget arbetar tillsammans med elbolaget SEV.

Här hade Minesto lite inkörningsproblem under sommaren och hösten med bland annat en sjökabel som man tvingades lägga om. 

– Men nu är vi tillbaka och igång igen och väldigt förväntansfulla att kunna gå ut med data och berätta om resultaten. Nu ska detta projekt pågå operativt på Färöarna i ett antal månader minst.

Minesto har också ett projekt tillsammans med den franska eljätten EDF i Bretagne. 

– Det är en vidareutveckling av modellen vi har på Färöarna. EDF har ju stor vana av tidvattenprojekt men har varit väldigt tydliga med att de gett upp med den första generationens lösningar.

– Att den franska jätten valt att jobba med ett svenskt bolag när det finns minst två, tre franska tidvattenaktörer som de övergett och nu endast jobbar med oss, det är en stor fjäder i hatten för oss, understryker Martin Edlund.

Helt kontinuerliga havsströmmar är en annan energikälla som Minesto utvecklar teknik för. Här, där försök görs i Taiwan och Florida, har bolaget inte kommit lika långt. Men där har man möjlighet att nå ännu lägre energikostnad, omkring 60 procent av kostnaden mot att generera i tidvatten, enligt Martin Edlund.

– Det har gått lite trögare i Taiwan än vad vi hade hoppats på. Men nu jobbar vi med ett statligt institut för att få till tester där så jag skulle tro att vi ändå blir bland de första i världen att generera el från havsströmmar.

Av Per Olof Lindsten

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.