Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

E-prize

Nu satsar storsäljande elbåtssuccén på självkörande elfärjor i skärgården

Publicerad: 15 november 2021, 10:08

Candelas Gustav Hasselskog satsar nu på elektriska självkörande färjor.

Han har redan byggt Europas bäst säljande fritidsbåt som går på el. Nu satsar Candelas Gustav Hasselskog på elektriska självkörande färjor som han hoppas snart ska trafikera Stockholms och Göteborgs skärgårdar.


 

E-Prize - Sveriges största energipris

Finalist nr 9 – Candela

Candela är en av 3 finalister i kategorin Hållbara transporter i årets E-Prize, som belönar smartare energilösningar för att stimulera utvecklingen av lovande svenska bolag med fokus på klimatinnovationer. Tävlingen arrangeras för 13:e året i rad av Eon tillsammans med Aktuell Hållbarhet och Dagens industri. Vinnarna av E-Prize 2021 presenteras på konferensen Hållbart Näringsliv 16 november.

Sveriges fritidsbåtar orsakar oproportionerligt stora koldioxidutsläpp. Under 2019 i storleksklassen 30 procent av inrikesflygets. Ifjol var de troligen mycket större i spåren av pandemin. 

”Vårt mål är att ersätta dagens fossildrivna båtar och färjor med flygande, elektriska båtar över hela världen. Det klarar vi bara genom att bli världens största tillverkare av fritidsbåtar och leda utvecklingen inom elektrifierade fartyg”, förklarar Gustav Hasselskog, grundare och vd i Candela Technology. 

Candela utvecklar och bygger med bärsplansteknik världens första elbåtar och skepp med både lång räckvidd och hög fart. 

Problemet med vanliga skrovbåtar är att de drar så mycket energi så att de blir svåra att elektrifiera. 

”En 15-metersbåt drar åtta gånger mer energi än en bil. Därför har elbåtar inte blivit så populära än, eftersom de inte går att köra särskilt långt”, menar Gustav Hasselskog.

Candelas första serieproducerade båt drar 80 procent mindre energi än en konventionell motorbåt. 

”Det betyder att man kan köra 50 sjömil i 22 knop på en laddning.”

Tack vare avancerad mjukvara, sensorer och datorer flyger Candelas båtar stabilt även i höga vågor och besvärlig sjö.

”Våra båtar ger inte heller upphov till något svall, så man kan köra snabbt utan att störa annan trafik eller orsaka skador på bryggor och stränder. Man slipper också sjögången eftersom båten flyger över vattnet. Man kan faktiskt inte bli sjösjuk i en Candela.”

Bärplanstekniken är dock inget nytt i sig. Enligt Gustav Hasselskog går den åtminstone så långt tillbaka som 1890-talet och under 1950- och 60-talet gjordes en hel del utveckling i Ryssland på tekniken.

”Men för att få den riktigt effektiv och för att kunna köra hårt i hög sjö och klara skarpa girar behöver man elektronisk styrning av bärplanen och den har blivit både bättre och billigare med tiden. Utvecklingen inom materialteknik är också en viktig faktor. Det behövs väldigt starka vingar för att nå de dimensioner som krävs för att bli riktigt effektiv. Så det är alla teknikområden som har utvecklats.”

Sedan Candela startade serieproduktion av fritidsbåtsmodellen C-7 har den blivit Europas bäst säljande elbåt.

”Nu skalar vi upp vår bärplansteknik till fartyg”, berättar Gustav Hasselskog.

”I början av 2023 kommer stockholmarna att kunna provflyga vår nya färja P-30 som Region Stockholm beställt. Det är en 30-personers vattenbuss som utan utsläpp, buller eller svall kommer att gå i SL-trafik. Den kan köra Ekerö-Stockholm på 19 minuter mot dagens 44  minuter med buss och tunnelbana, och till en kostnad som är 40 procent lägre än dagens färjor.”

Candela är i dialog med ytterligare 45 städer världen över om färjeaffärer.

”Tack vare riskkapital från Ted Talks-grundaren Chris Anderson växlar vi nu upp utvecklingstakten enormt med nästa generations fritidsbåt C-8, bärplansfärjan P-30 och taxibåten P-12 som kommer nästa år. Dessutom har vi utvecklat en egen motor, världens mest effektiva båtmotor.”

I Candelas nya motor ligger elmotorerna i en pod under vattnet och driver direkt propellrarna, vilket ger stora effektivitetsvinster. Motorn kyls direkt av vattnet, inget kylsystem behöver dräneras och ingen olja behöver bytas. Motorn är gjord för 3000 timmars kontinuerlig driftstid utan någon som helst service, vilket motsvarar 100 års fritidsanvändning. Som jämförelse har en vanlig bensinutombordare ett serviceintervall på 100 timmar.  

”Den största utmaningen just nu för oss är att rampa upp produktionen. Vi har lanserat en rad produkter och vi har fått väldigt mycket mer intresse världen över än vad vi hade räknat med. Så robotisering och uppskalning av produktionen är nästa stora steg för oss”, förklarar Gustav Hasselskog.

Inte minst passagerarfärjorna satsar bolaget hårt på just nu. 

”I Stockholm och kanske på västkusten kommer det snart att dyka upp Candelafärjor som kör helt själva. Det är en teknik som vi jobbar intensivt med, att få dem självkörande och i slutändan ta dem till en on demand-lösning så att man slipper både tidtabeller och fasta bryggor.”

Per-Olof Lindsten

per-olof.lindsten@di.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.