Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

E-prize

Så ska han styra havens tyngsta fartyg i Teslas spår

Publicerad: 27 oktober 2021, 13:15

Echandias grundare och vd, Magnus Eriksson, har en bakgrund som ubåtskonstruktör.

Elektrifieringen av världens transporter går nu på högvarv. Till havs sker det delvis tack vare Magnus Erikssons Echandia som siktar på att med sina batteri- och bränslecellssystem minimera de maritima klimatutsläppen de kommande åren.


 

E-Prize - Sveriges största energipris

Finalist nr 4 – Echandia

Echandia är en av 3 finalister i kategorin Hållbara transporter i årets E-Prize, som belönar smartare energilösningar för att stimulera utvecklingen av lovande svenska bolag med fokus på klimatinnovationer. Tävlingen arrangeras för 13:e året i rad av Eon tillsammans med Aktuell Hållbarhet och Dagens industri. Vinnarna av E-Prize 2021 presenteras på konferensen Hållbart Näringsliv 16 november.

 

Globalt släpper sjöfarten ut runt 940 miljoner ton CO2 per år och står därmed för cirka 2,5 procent av de totala klimatutsläppen i världen. FN-organet IMO, International Maritime Organization, har målsättningen att halvera utsläppen relaterade till sjöfarten till 2050 vilket innebär att den är ett högprioriterat område att också elektrifiera. 

Elektrifieringen av våra hav kommer ske stegvis från hamnarna och utåt. Redan idag finns stora miljövinster i att elektrifiera passagerartrafik som går i städer med stora vattenområden. 

Det är precis vad Echandia tagit fasta på. Redan 2014 sjösatte Solnaföretaget världens första snabbladdande, eldrivna passagerarfärja, E/S Movitz i Stockholm. Sedan dess har Echandia levererat batterisystem som bland annat används i Köpenhamns och Rotterdams marina lokaltrafik, samt till Kochi, en stad med 2,8 miljoner invånare i Indien, där man är på  väg att sjösätta 78 batteridrivna vattenbussar som länkar ihop stadens öar.

”Precis som med all vätgasutveckling har den utvecklingen tagit rejäl fart det senaste året.”

Echandia vill alltså göra med den tyngre sjöfarten vad Tesla gjort med personbilarna, en elektrifieringsrevolution. Bolaget tillverkar dock inte battericeller, de kommer från främst japanska Toshiba, utan utvecklar och levererar batterisystem och kombinationer med batteri- och bränslecellslösningar för användning i riktigt tunga och energikrävande applikationer och miljöer som fartyg.

Echandias batterisystem är de enda i världen som har blivit typgodkända av klassificeringssällskapen DNV och Bureau Veritas för maritimt bruk.

Batterisystem för fartyg måste klara extrema krav på livslängd, säkerhet och höga energiuttag på kort tid kombinerat med korta laddtider. I första hand fokuserar Echandia som sagt på den marina trafiken som transportbåtar, passagerarfärjor och bogserbåtar. Men bolaget har också projekt inom bland annat tåg och vindkraft.  

För en jämförelse vilka krav som ställs på Echandias system så har ett batteri på 50 KWh till en vanlig elbil en räckvidd på cirka 300-400 km, och kan beroende på teknik, laddas fullt på 5-8 timmar.  En passagerarfärja, som till exempel operatören Arriva använder i Köpenhamn, motsvarar cirka fyra normala elbilar men är i drift 17 timmar per dygn, 365 dagar om året. Mellan varje tur, som tar cirka en timme laddar batterierna fullt på 6 minuter vilket då sker minst 17 gånger per dygn. Batterikraften i en bogserbåt motsvarar nästan 60 elbilar.

Men Echandia siktar ännu högre och större till havs.

– De riktigt stora och tunga maritima transporterna, de som skapar mest utsläpp, som stora färjor och containerfartyg kräver mer energi än vad dagens batterier klarar av. För detta utvecklar vi en kombinerad batteri- och bränslecellslösning. Precis som med all vätgasutveckling har den utvecklingen tagit rejäl fart det senaste året, förklarar Echandias grundare och vd Magnus Eriksson, med en bakgrund som ubåtskonstruktör. 

Han räknar med att det framför allt kommer att handla om pilotprojekt de närmaste åren för att bli en kommersiellt mogen marknad från 2025.

– Vi är dock nära överenskommelse för vårt första vätgasprojekt för en färja som ska gå i Stockholm redan 2023. Så det händer, och det tidigareläggs.

För några veckor sedan fick Echandia också uppdraget att konvertera en av västsvenska Koster Marins dieseldrivna passagerarfärjor till eldrift. 

Annars är bolaget relativt okänt ännu här hemma i Sverige.

– Det har att göra med att marknaden är långsam och omogen här. Vi är betydligt mer kända i Asien, Australien, Nya Zeeland och övriga delar av Europa. Norge är också ett föregångsland, utan tvivel världsledande när det gäller att ta initiativ till maritim omställning, enligt Magnus Eriksson.

Echandia har idag ett 40-tal anställda varav ett 10-tal arbetar med bränslecellsutvecklingen i Kanada. Omsättningen i fjol låg på 20 miljoner kronor. Målet är minst miljardomsättning 2025. 

 

Per-Olof Lindsten

per-olof.lindsten@di.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.