Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

E-prize

Satsar på elbilsladdning för massorna

Publicerad: 15 oktober 2021, 12:34

Chargenode grundades 2018 och omsatte förra året 24 miljoner kronor.

Med tanke på att varannan bil som såldes i Sverige förra månaden var laddbar ökar nu efterfrågan på laddmöjligheter snabbt. Chargenode satsar inte på enstaka laddboxar utan centrala laddsystem där 100-tals bilar kan laddas samtidigt.


 

E-Prize - Sveriges största energipris

Finalist nr 1 – Chargenode

Chargenode är en av 3 finalister i kategorin Hållbara transporter i årets E-Prize, som belönar smartare energilösningar för att stimulera utvecklingen av lovande svenska bolag med fokus på klimatinnovationer. Tävlingen arrangeras för 13:e året i rad av Eon tillsammans med Aktuell Hållbarhet och Dagens industri. Vinnarna av E-Prize 2021 presenteras på konferensen Hållbart Näringsliv 16 november.

 

Om nio år har vi enligt prognoser 2,5 miljoner laddbara fordon i Sverige. Alla biltillverkare, stora som små, sprutar ur sig elbilar just nu. Men var ska alla dessa laddas? Och hur ska ett redan extremt belastat elnät klara av detta?

Göteborgsföretaget Chargenode utvecklar smarta laddsystem för storskalig elbilsladdning som bygger på att många fordon delar på en centraliserad laddkälla. Systemet kan skalas till hundratals platser och eliminerar behovet av en laddbox vid varje p-plats. 

Största installationen hittills är en bostadsrättsförening i Hammarby Sjöstad i Stockholm som installerat Chargenodes lösning på alla drygt 230 parkeringsplatser. 

Chargenode grundades 2018 och omsatte förra året 24 miljoner kronor. 

”I år kommer vi omsätta 50-60 miljoner. Vi levererar lika mycket i fjärde kvartalet i år som vi gjorde under hela fjolåret, ungefär 1500 laddplatser”, förklarar Kristian Sandahl, vd och grundare av Chargenode.

Tack vare att personbilar står parkerade i genomsnitt 90 procent av tiden finns många timmar som laddningen kan ske på.

”En elbil behöver inte ladda mer än 1-3 timmar men står ofta parkerad betydligt längre. Med traditionella laddstolpar innebär det att dessa blockeras för andra användare. Med vår smarta laddteknik delar många p-platser på laddkällan vilket höjer utnyttjandegraden”, berättar Kristian Sandahl. 

Med mjukvara optimeras laddning på avresetid och laddbehov så att alla får den laddning som de behöver. 

”Systemet styr också laddningen till när elen är billigast, när det finns tillgänglig närproducerad el och när effektavgiften är som lägst.”

En snabb introduktion av elbilar som ska laddas med full effekt direkt vid anslutning riskerar att skapa utmanande effekttoppar för elsystemet.

”Det är dyrt eller inte möjligt för fastighetsägare att uppgradera serviskabel och effektuttag för att möta ett ökande laddbehov. Genom att flera fordon delar på laddkällan sänks effektbehov så att fastighetsägare klarar sig på mindre serviskabel och lägre effektuttag jämfört med decentraliserade laddsystem.”

Chargenode är ett mjukvarubolag, där det är den smarta styrningen och centraliseringen som är den främsta innovationen. I de färdiga systemen är hårdvaran däremot främst standardutrustning där ungefär 90 procent av komponenterna kommer från ABB, en av bolagets samarbetspartners.

Det  finns inte så mycket konkurrens kring centraliserade laddlösningar, ännu. 

”Vi tror att det beror på att tidigare aktörer kommer från småskalig elbilsladdning som man nu försöker ta storskaligt, vilket går till en viss gräns, sedan blir det inte så bra. Det kommer säkerligen fler centraliserade laddlösningar, men vi har patentsökt vårt system så det går inte att kopiera rakt av.”

Enda nackdelen med centraliserad laddlösning, enligt Kristian Sandahl, är för den som bara är ute efter några enstaka laddplatser. Då blir den onödigt dyr.

Per Olof Lindsten
per-olof.lindsten@di.se

 

 

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.