Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

E-prize

Smarta appen som ska lära hela Europa spara energi

Publicerad: 3 November 2020, 14:15

Bild 1/2  Eliq-appen på en Apple-watch.

Foto: Eliq

Med några av Europas största energibolag som kunder hjälper Eliqs mobilapp idag över 1 miljon hushåll att spara energi. Nu hägrar nya marknader i den snabba digitaliseringens spår.


E-Prize 2020

Finalist nr 5 – Eliq

Eliq är en av finalisterna i kategorin Energieffektivisering i årets E-Prize, energiinnovationstävlingen som arrangeras för 12:e året i rad av Eon och i år tillsammans med Aktuell Hållbarhet och Dagens industri. Vinnarna av E-Prize 2020 presenteras på konferensen Hållbart Näringsliv 18 november.

Göteborgsbolaget Eliq är egentligen riktiga veteraner på marknaden för mobilappar som hjälper elbolagens kunder få bättre koll på sin elförbrukning.

– Vi är ett fem år gammalt bolag med tio års erfarenhet av marknaden, brukar vi säga, förklarar vd Håkan Ludvigson.

”Men vi har också en ny produkt på gång, en energirådgivare byggd på AI som vi byggt med hjälp av hundratals råd från riktiga energirådgivare.”

Mycket riktigt har Eliq varit igång sedan 2008, men mycket har hänt under den tiden.

2010 kom första produkten ut, en hårdvaruprodukt som kopplades till den befintliga elmätaren med tillhörande mobilapp som hjälper användarna att ha koll på sin elförbrukning.

– Den sålde riktigt bra på bland annat Ikea och Kjell & Co, berättar Håkan Ludvigson

Men 2015 bestämde bolaget sig för att göra en omstart, från B2C till att bli ett B2B-bolag.

– Från dess har det handlat om mjukvara och en tjänst med energibolagen som våra kunder. De senaste två åren har vi också verkligen fått saker på plats och de senaste 12 månaderna har vi dubblat antalet anställda, från 14 till 28. Till nästa sommar är målet att vi ska vara 55.

Eliq har också nyligen tagit in nya pengar, 52 miljoner kronor från i huvudsak två östeuropeiska VC-bolag, Inven Capital och Contrarian Ventures.

Expansionen handlar nu om att nu ut på fler marknader i Europa. I dag har Eliq 18 energibolag som kunder fördelat på 7 länder. Storbritannien är idag företagets största marknad före Sverige och Norge. Totalt når Eliqs mobilapp ut till över 1 miljon användare idag.

– Nu har vi fokus på övriga Norden, Baltikum och södra Europa med Spanien och Frankrike.

Det handlar alltså först och främst att göra mer av samma för Eliq, att få ut den befintliga produkten på nya marknaden.

– Men vi har också en ny produkt på gång, en energirådgivare byggd på AI som vi byggt med hjälp av hundratals råd från riktiga energirådgivare. Så istället för att bara informera om vad som händer i ditt hem så säger den också vad du borde göra. Den lanserar vi i Storbritannien i slutet av året, berättar Håkan Ludvigsson.

Coronakrisen har som bekant agerat katalysator för mången digitalisering och därmed också för Eliqs verksamhet.

– Att digitalisera kundinteraktioner har ju hos energibolagen fått ännu högre prioritet under året så det är några kunder som valt att gå fram lite fortare med sina satsningar.

Av Per Olof Lindsten

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.