Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

E-prize

”Vill man ha snabb klimatimpact är det koncentrerad solenergi som gäller”

Publicerad: 19 November 2020, 16:16

Absolicons vd Joakim Byström.

Foto: Tarek Suleiman

”Värme är hälften” är Absolicons paroll. Det norrländska bolaget ska därför förse världen med fabriker för att bygga solfångare, det effektivaste sättet att spara energi, enligt vd Joakim Byström.


E-Prize 2020

Finalist nr 8 – Absolicon

Absolicon är en av finalisterna i kategorin Förnybar energi i årets E-Prize, energiinnovationstävlingen som arrangeras för 12:e året i rad av Eon och i år tillsammans med Aktuell Hållbarhet och Dagens industri. Vinnarna av E-Prize 2020 presenteras på konferensen Hållbart Näringsliv 18 november.

– Med koncentrerad solenergi kan man göra energi billigare än på något annat sätt, hävdar Absolicons vd Joakim Byström.

Härnösandsbolaget säljer en koncentrerande solfångare som kan generera temperaturer upp till 160 grader. Solvärme till industrin kan värma processer och ersätta fossila bränslen. I fjärrvärmenät och större byggnader kan koncentrerande solfångare generera både värme och solkyla.

– Tittar vi på vad man behöver när man driver ett samhälle så är elektricitet bara 20 procent av slutanvändningen av energin, transporter är 30 procent och värme är 50 procent. Det här glöms ofta bort eftersom det är sådant otroligt fokus på elen.

Nu ska inte Absolicon inte ta sig an hela denna stora värmekaka i världen.

– Det vi har tänkt lösa är värmen inom industrin under 150 grader, det är 7 procent av den globala energiförbrukningen.

Det här är dock fortfarande en ansenlig del, med tanke på att alla solceller och all vindkraft hittills bara kommit upp i 2 procent av världens energiförsörjning, enligt Joakim Byström.

Vägen har dock varit lång för Absolicon. Från konkurs 2013 till att idag jobba med en helt ny strategi. Redan då för sju år sedan började bolaget ställa om affärsmodellen från att sälja solfångare till att sälja produktionslinor, hela fabriker som ska tillverka dessa.

– Det bygger på att vi som ingenjörsföretag i norra Sverige måste sälja saker med högt värde i teknikinnehållet. Solfångare är ju idag en massprodukt som säljs billigt med låga marginaler medan vi på produktionslinorna har ett helt annat teknikinnehåll och marginal.

Absolicon har idag levererat en första sådan produktionslina till ett företag i Sichuanprovinsen i Kina och har ytterligare 9 ramavtal färdiga med företag runt om i världen.

– I Sydafrika har vi kommit längst med vår kund där, världens största bryggerikoncern AB Inbev, där vi fått en order på en pilotanläggning. Vi hoppas snart kunna få ett liknande i Kenya. Så jag tror att vi kommer att sälja en produktionslina till Sydafrika 2021 och nästa till Kenya 2022.

Absolicons potentiella kunder är idag allt från små konsultföretag med energifokus till lite större industriföretag.

Produktionslinan de ska köpa kostar 4 miljoner euro och till det behövs omkring 6 miljoner euro ytterligare i rörelsekapital för materialinköp till solfångarna.

– Fördelen med solfångare är också att det är enkla material, enkla att tillverka och enkla att återvinna. Har också oerhört kort energiåterbetalningstid, jag brukar säga tre månader. Ett vindkraftverk har tre, fyra år. Så om man vill ha snabb klimatimpact är det koncentrerad solenergi som gäller, menar Joakim Byström.

Men Absolicons vd erkänner att det helt klart är en utmaning med den nya affärsmodellen. 

– För oss handlar det ju inte om en one off, att sälja en solfångare och så är det bra med det, utan mycket om ett partnerskap där vi ska leverera såväl material som knowhow, och hjälpa våra kunder att bygga upp den här marknaden. Det är mycket kunskapsöverföring från oss till våra kunder och partners.

Coronakrisen har inneburit både med och motgångar för Absolicon.

– Vi har ett par projekt som har blivit försenade. Men samtidigt har den här förändrade möteskulturen till online varit ett enormt lyft för oss. Vi hade nyligen en virtuell visning av en våra anläggningar och fick med oss 10 personer från AB Inbev från runt om i världen.

Joakim Byström känner också av en viss politisk medvind den senaste tiden.

– Fjärrvärmenäten har flugit väldigt mycket under radarn i klimatdebatten men de 6000 värmenäten i Europa eldar företrädesvis med naturgas och kol. Nu har både Tyskland och Frankrike infört ett investeringsstöd för att bygga ut solvärme till fjärrvärmenäten. Det är ett av de mest spännande politiska initiativen på sistone och har potential att ganska snabbt förändra energikartan.

Av Per Olof Lindsten

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.