Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag28.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Fredagskommentar

Alla ska med 2021

Publicerad: 8 Januari 2021, 13:39

Mikael Salo, chefredaktör på Aktuell Hållbarhet.

2021 blir sannolikt året då också små och mellanstora företag engagerar sig i hållbarhetsarbetet. Alla ska med.


2021 ser ut att bli ”The year of climate action”. Det amerikanska presidentskiftet och landets återinträde i Parisavtalet är ett stort symboliskt skifte. Den snabba elektrifieringen av fordonsflottan en annan. Ett nytt normalläge.

När politiken nu fortsätter rigga näringslivets och samhällets spelplan för omställning och en ekonomi där utsläppen av växthusgaser snabbt ska reduceras har allt fler storbolag förstått vikten av att fokusera på omställning.

Storbolagens jakt på nya klimatsmarta lösningar intensifieras och likaså krav på befintliga leverantörers klimat- och hållbarhetsprestanda. Få är de små och mellanstora bolag som inte kommer att påverkas.

De bolag som inte skaffar sig kunskap, har en strategi och en ambition att förhålla sig till omställningen utsätter sig för stora affärsrisker. För vi får signaler om att behovet av kunskap, information och journalistik är stort bland dessa tusentals företag som faktiskt utgör en majoritet av landets näringsliv.

Aktuell Hållbarhet kommer därför under 2021 att öka fokus på att med nyttoorienterad journalistik granska och belysa omställningen till hållbar utvecklingen inom de små och mellanstora företagen.

I omställningen ritas alltså kartan om rejält. Det gör den också bland agendasättare och makthavare i Hållbarhetssverige. I skrivande stund pågår juryarbetet med att skapa 2021 års lista över de 101 mäktigaste. Personerna som sätter agendan, driver på, förändrar samhälle och näringsliv i mer hållbar riktning. Den 3 februari lanseras listan. Missa inte det!

Mikael Salo

mikael.salo@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.