Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag16.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Fredagskommentar

Dela med dig av klimatkunskaperna på riktigt

Publicerad: 14 Februari 2020, 10:21

Klimatfrågan må vara ”världens största story”, men det var inget som vi vuxna lärde oss i skolan, inga kunskaper som sitter i ryggmärgen. I stället har de flesta människor, även journalister, flyktiga klimatkunskaper. Läge för folkbildning.


Det hela började med att Expressens tidigare chefredaktör Tomas Matsson i våras bad om ett möte med oss på Aktuell Hållbarhet. Han hade tänkt och var frustrerad och menade att tidningen höll på att tappa ”världens största story”. 

Men nu fanns det idéer. Tidningen skulle satsa på en permanent klimatredaktion och sätta alla medarbetare i skolbänken. 400 journalister på Expressen, Expressen TV och på de Lifestyle-tidningar som finns i organisationen skulle utbildas och få grundläggande kunskaper om vad klimatfrågan handlar om.

Efter lite diskussioner fick jag uppdraget. Tomas Matsson ville ha något rejält och lovade största möjliga koncentration och att han personligen skulle se till att detta blev på riktigt, att ingen satt och mobilsurfade sig igenom utbildningen.

Detta var något nytt för mig som journalist, van vid korta format. Jag fick två timmar med 20 Expressenmedarbetare åt gången för att gå igenom klimatfrågans alla aspekter. En i alla stycken inspirerande och en fantastisk möjlighet.

Så här efteråt finns det några spaningar och lärdomar.

Klimatfrågan må vara ”världens största story”, men det var inget som vi vuxna lärde oss i skolan, inga kunskaper som sitter i ryggmärgen. I stället har de flesta människor, även journalister, flyktiga klimatkunskaper som plockats upp i medierna eller i samtal med vänner och bekanta. Det finns mycket generaliseringar och rena missuppfattningar att reda ut.

Trots allt bakgrundsbrus om klimatkris och stundande katastrofer har detta en liten plats i människors dagliga liv och gärning, som i stället handlar om det som vi måste kunna på jobbet och tankar kring vardagens vedermödor. Hämta lämna, städa tvätta och allt det där.  

Men när tillfälle ges, att i två timmar få grotta ned sig i vad klimatkrisen egentligen är, finns det ett stort intresse. Det är så mycket att tala om och reda ut; växthuseffekten, koldioxidekvivalenter, utsläppsrätter, nyttan med klimatkompensation och allt det andra som vi i just den här bubblan tar som en självklarhet och tror att alla andra har koll på.

Så ni där ute i hållbarhetssvängen. Strateger, chefer konsulter med flera. Kanske är det likadant i er organisation, att man lätt antar att alla har förstått. Kanske är det dags att samlas i det som en gång i tiden kallades studiecirklar och dela med sig av klimatkunskaperna. Vi har enorma utmaningar framför oss, som kommer att kräva uppoffringar. Det bli lättare om alla förstår varför.

Om några veckor går jag vidare och ger mig ut för att dela med mig till 200 journalister på Mittmedia-koncernens 28 tidningar. 

Det ska bli ett rent nöje.  

Björn Anderberg

bjorn.anderberg@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.