Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredagskommentar

Fredagskommentar: Sjöfartens omställning närmar sig

Publicerad: 8 oktober 2021, 09:43

Jesper Saltebro, reporter på Aktuell Hållbarhet.

Foto: Jeanette Karlsson

Det är hög tid att ställa om sjöfarten. Och det tycks ligga i tiden när uppropen, lagförslagen och rapporterna för en mer hållbar sjöfart duggar tätt.


Ämnen i artikeln:

FiskeSjöfartIndustriVänsterpartietSlamGifterBullerSocialdemokraterna

Upprop, lagförslag och rapporter. Det duggar tätt på sjöfartssidan just nu. Förrförra veckan gick 150 industriföretag ut i ett upprop och uppmanade regeringar att sätta press på sjöfarten. I dag skriver vi om Vänsterpartiets motion med flera skarpa krav. Ett av dem är ett förbud mot dumpning av giftigt skrubbervatten. En självklarhet kan tyckas.

Från början var skrubbrarna tänkta som en säkerhetsventil för ett fåtal fartyg som absolut inte kunde byta bränsle eller minska utsläppen på annat sätt. I stället var det kryphålet som blev norm. Genom att spä ut det giftiga slammet på olika finurliga sätt med sjövatten gick det att gå runt utsläppskravet - som reglerade giftiga utsläpp över en viss koncentration.

Andra förslag är att dra om farleder och förbjuda sjöfart inom känsliga områden med höga naturvärden, krav på förarbevis för fritidsbåtar som går snabbare än femton knop, krav på kväverening och en snabbare omställning av det statliga färjebolaget.

En av vänsterpartisterna bakom lagförslaget hoppas kunna bygga majoriteter kring några av förslagen. Redan tidigare finns ett tillkännagivande från riksdagen för att omvandla farledsavgifterna till en miljöstyrande avgift som kan belöna fartyg och rederier med lägre miljöpåverkan. Såvitt jag vet har ingenting hänt hittills på det området - tyvärr.

Att någonting måste göras är jag den första att skriva under. Utfiskningen utanför västkusten i mitten och slutet av 90-talet var det som öppnade mina ögon för miljöförstöring och att världen behöver gå i en mer hållbar utveckling. Torsken har ännu inte återhämtat sig, japanska jätteostron syns överallt och båtlivet har fullkomligt exploderat sen dess.

Det är inte helt utan rädsla som jag tar en tur på sjön med släktbåten och framför allt inte utan en känsla av skuld. Buller, båtbottenfärgens giftiga innehåll och för att inte tala om tvåtaktaren som går i allt annat än takt med tiden.

En äldre man, som nu är död, berättade att när han var ung på 1920-talet frodades fjordbottnen, tumlarna sågs varje sommar och tonfisken hoppade ute vid skären inte alltför långt från land. Idag är bottnen steril, den enda tumlaren jag har sett var död. Till och med musselbankarna som jag minns från min barndom som små öar på fjordbottnen är borta.

En socialdemokratisk politiker sa häromdagen i ett annat sammanhang att omställningen förmodligen kommer gå fort nu. Och när vi är klara kommer vi att förvånas över hur fort och lätt det gick. Jag hoppas hen får rätt. Forskaren Stefan Gössling menar att sjöfarten borde påbörjat sin omställning för tjugo år sen. Det är riktigt. Men trots allt är det aldrig för sent att göra bra insatser för det marina livet och miljön i stort. Att tonfisken kommit tillbaka är en glad överraskning. Det ger mig hopp.

Jesper Saltebro

Reporter

jesper.saltebro@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.