Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag13.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Fredagskommentar

Fredagskommentar: Teslan och mopedbilen

Publicerad: 11 juni 2021, 06:50

Mopedbilar i Stockholmsförort

Foto: Björn Anderberg

Mopedbilarna går under lagstiftarens radar. Inga krocktester, inget bonus-malus och partikelutsläpp för en mopedbil motsvarande 164 vanliga bilar. Hur är detta ens möjligt?


För tio år sedan lanserade engelska BBC ett koncept kallat ”Grumpy Old Men”, TV-programmet som gav kända män i medelåldern en möjlighet att reflektera över moderna företeelser i samhället som för dem var helt obegripliga, eller rentav löjeväckande. Den här kommentaren är skriven i den andan och ska handla om mopedbilar. 

Dessa små farkoster som stoppar upp trafikflödet i storstädernas mer välbärgade förorter kommer ursprungligen från Frankrike där de har tagits fram för ett helt annat ändamål. Där kallas de ”Vehicule sans permit”, VSP, fordon utan körkort, och används av seniorer som på grund av oförmågor på ålderns höst blivit av med sitt körkort och egentligen inte längre anses betrodda i trafiken. 

Här i Sverige finns nu över 15 000 registrerade mopedbilar och armadan av dessa krockosäkra små plastlådor växer med 2 000 till 3 000 per år. Antalet registrerade mopedbilar har i Stockholmsområdet och nästan fyrdubblats de senaste tio åren. Dödsolyckorna är få men årligen skadas 60 personer, vilket är en fördubbling på de tre-fyra senaste åren.

Efter noggrann okulärbesiktning har jag inte kunnat hitta en enda närsynt pensionär bakom ratten, utan här är det tonåringar med alla sinnen i behåll, fullt kapabla att både gå, cykla och åka buss, som i stället tar sig till skolan eller nöjesåker i dessa hopplöst överprissatta minibilar. En ny kostar mellan 100 000 och 150 000 kronor.  

Att de överhuvudtaget får finnas i trafiken måste betraktas som ett misstag av lagstiftaren som i efterhand blir nästan omöjligt att komma åt. De får väga max 425 kilo och får inte köras snabbare än 45 kilometer i timmen. I laglig mening är det inte en bil utan en moped på fyra hjul som därför får framföras av ungdomar från 15-års ålder som har ett mopedkörkort. Utbildade för fordon på två hjul kan de sätta sig bakom ratten och ge sig rakt ut i trafiken. 

Eftersom det inte är en bil görs inga krocktester och när det gäller utsläpp ser myndigheterna också genom fingrarna. Det här är definitivt inga miljöfordon. Förutom utsläppen av koldioxid visade tidningen Motor för något år sedan att partikelutsläppen är 164 gånger högre än den lagstadgade gränsen för personbilar. Utsläppen av kväveoxider är sju gånger högre än vad som tillåts för persondieselbilar. 

En vanlig moped, eller till och med en elmoped, går i dag att köpa på Blocket för 10 000 till 15 000 kronor, möjligt för en tonåring att spara ihop på egen hand på sina första sommar- och helgjobb. En mopedbil kräver helt andra resurser och fullt stöd från pappas (eller mammas) plånbok då den kostar tio gånger så mycket. 

Och det är här det blir riktigt skruvat. I den förort norr om Stockholm som är min arbetsplats under pandemin passerar jag dagligen garageuppfarter där de står bredvid varandra, inköpta i nyskick ungefär samtidigt – Teslan och mopedbilen. Klimatsamvete för en miljon och en miljöbomb för 150 000 kronor, en logisk kullerbytta utan motstycke. 

 

Björn Anderberg

bjorn.anderberg@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.