Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredagskommentar

Fredagskommentar: Transparens kan bli framtidens nya svarta

Publicerad: 10 december 2021, 09:28

Ylva Bergman, chefredaktör på Aktuell Hållbarhet

Foto: Amanda Lindgren

Många vill vara hållbara och ta sitt ansvar för klimatet. Men vad händer om hållbarhetsjobbet mest blir en viktig titel?


Ämnen i artikeln:

HållbarhetskommunikationHållbarhetsutbildning

”Hur var det när du gick på Chalmers”, frågade jag en bekant, ”pratade ni någonsin om oljans negativa effekter för klimatet?”

Svaret var nej. Men oljans påverkan var påtaglig även då. Med jämna mellanrum dök det upp oljekatastrofer och sjöfåglar och fiskar gick en grym död till mötes.

Medvetandet om vår planets ändliga resurser har inte alltid varit på topp, kanske blundade många av oss för det vi såg då. Men i dag är engagemanget för vår planets fortlevnad enormt. De flesta av oss tar så stort ansvar vi förmår.

Fondförvaltare och företag har också insett att dess framtida överlevnad hänger på en hållbar produktion, att det är vad konsumenterna vill ha, även om priset fortfarande styr.

Hittills har företagens hållbarhetsregler till stor del varit frivilliga och ramverken och certifieringarna varierat beroende bransch. 

Om oljan tidigare var det nya svarta så är hållbarhet nu modeordet framför andra.

I ett samarbete med Resumé har Aktuell Hållbarhet tittat närmare på hållbarhetschefernas bakgrund bland de företag som finns med på listan. Sustainable Brand Index. Ett index som mäter hur svenskar ser på företagens hållbarhetsarbete. 

Vår gemensamma kartläggning visar att bara en av tre hållbarhetschefer har utbildning i ämnet och att flera av dem har också ansvar för kommunikation. En risk som framkommer i kartläggningen är att en chef som ansvarar för både hållbarhet och kommunikation eller hållbarhet och finans kan få alldeles för mycket att hantera.

Samtidigt menar Cecilia Solér, lektor inom marknadsföring och forskare inom hållbar marknadsföring och leveranskedjor, att det inte behöver vara problematiskt utan pekar på att huvudsaken är att avdelningen och hållbarhetschefen har ett kritiskt förhållningssätt mot det företag där de arbetar.

Läs mer om forskarnas syn på hållbarhetschefens roll. 

Frågan är om det är djupa kunskaper i en specifik fråga som krävs för framtidens hållbarhetschefer? Kanske blir förmågan att vara transparent och och ha ett granskande förhållningssätt gentemot det arbete som görs viktigare för att vinna förtroende? 

Hur hållbarhetsbranschen kommer att utvecklas är en fråga som vi på Aktuell Hållbarhet kommer fortsätta följa. Personligen är det med stor glädje och ödmjukhet som jag nu tar över Aktuell Hållbarhet efter Mikael Salo, som med framgång lyft hållbarhetsfrågorna tillsammans med en mycket kompetent redaktion. Som journalist har jag länge arbetat med frågor som har handlat om att ställa om på olika vis, för jämlikhet och en mer hållbar värld, bland annat som chefredaktör på tidningarna Omvärlden, Senioren och Ottar, som nyhetsredaktör på Syre och journalist på Aftonbladet. Jag har också bott utomlands i perioder, på platser där hållbarhet inte funnits på den politiska agendan, med svåra konsekvenser för medborgarna som inget annat vill ha än ett drägligt liv, utan giftig luft och bäckar fulla av plast.

Jag vill att Aktuell Hållbarhet ska fortsätta vara en tidning som inspirerar läsarna genom att lyfta goda exempel - men också genom att synliggöra utmaningar, granska det som är viktigt och förklara det som är svårt. Journalistik som skapar tillit och engagemang i en omvärld där polarisering och misstro ökar är viktigare än någonsin. Mahatma Gandhi sa en gång att vi måste själva vara den förändring som vi vill se. De som redan i dag ser framtidens lösningar är sannolikt morgondagens vinnare, som med stolthet kommer kunna berätta för sina barnbarn att de var en del av förändringen. För vad är alternativet?

Texten har förtydligats kring hur urvalen av företag på Sustainable Brands har gjorts.

Ylva Bergman

Chefredaktör och ansvarig utgivare

ylva.bergman@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.