Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag11.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Fredagskommentar

Scope 4 är här, men vad blir scope 5?

Publicerad: 4 December 2020, 12:25

Det har varit mycket prat om scope 4 i år. Men vad är det? Och vad blir scope 5?


I veckan blev Kaj Török utsedd till Sveriges Bästa Hållbarhetschef av Aktuell Hållbarhets läsare och jury. Stort grattis Kaj!

Som hållbarhetsjournalist har jag genom åren haft många tillfällen att prata hållbarhetsfrågor med Kaj. En sak som imponerat är Kajs ofta visionära tankar kring företags hållbarhetsarbete och hur hållbarhetsresultat ska presenteras. Det var till exempel Kaj Török som år 2015 visade mig hur han tyckte att en hållbarhetsredovisning borde presenteras i den då banbrytande filmen ”Lets get Frank” från Heineken. 

Under senare år har Kaj Török varit en banerförare för begreppet klimatpositiv, tanken att företag inte bara ska minska sina utsläpp utan också skapa negativa utsläpp genom överkompensation medelst till exempel trädplantering. Kaj Török har också varit tidig med att prata om intressanta begrepp som scope 4. 

Vill man få intressanta spaningar kring morgondagens hållbarhetsarbete har Kaj Török ofta varit rätt person att vända sig till. 

Företagens hållbarhetsarbete förändras i dag i snabb takt, och det gäller att följa med. Begreppet scope 4 är ett tydligt exempel på hur positionerna ständigt flyttas framåt. Sedan några år förs en diskussion där vissa menar att det finns en lucka i Greenhouse Gas Protocols  tre olika scope. Det som hänt är att företag börjat redovisa negativa utsläpp och dessa ingår inte i scope 1, 2 eller 3. Här önskar många att GHG protocol inför ytterligare ett scope. Definitionen av scope 4 är dock långt ifrån fastslagen. Climate Disclosures Standards Board, CDSB, definierar till exempel scope 4 som utsläppsminskningar som görs genom att företag undviker totala utsläpp relaterat till företagets tillväxt eller ökade försäljning. Också Mattias Goldmann, hållbarhetschef på Sweco, driver i dag en arbetsgrupp inom World Business Council for Sustainable Development som vill definiera scope 4 som ett sätt för exempelvis konsultbolag att redovisa utsläppsminskningar som görs hos externa kunder.

Ett annat exempel på hur positionerna inom hållbarhetsområdet flyttas framåt är ökade krav på att företag helt ställer om kärnverksamheten så att hela företagets syfte blir att gynna samhället. Det handlar inte längre om att ”bara” göra företagens processer ”så hållbara som möjligt”. I veckan släppte till exempel Cambridge Institute for Sustainability Leadership en rapport som föreslår 10 principer som förklarar hur företag kan ställa om och skapa nettovärden för samhället.  

Också här har Kaj Török tänkt till. När han i veckans intervju fick frågan om hur han såg på hållbarhetschefens roll i framtiden kom svaret blixtsnabbt. 

”En del företag ser hållbarhet som välgörenhet, andra ser det som riskminskning, vissa anser att hållbarhet kan utveckla affären och slutligen finns det företag som anser att hållbarhet kan uppgradera samhället. Jag tror att hållbarhetschefens roll hela tiden är att försöka flytta arbetet mot de två senare sätten att se på hållbarhet, som en viktig del av kärnverksamheten och ett sätt att uppgradera samhället.”

Förresten. Om vi nu ska ha ett scope 4, vad blir då scope 5?  Jag får ringa Kaj.

 

Jon Röhne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.