Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag14.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Fredagskommentar

Taxonomin är inte vinna eller försvinna

Publicerad: 26 februari 2021, 11:50

Daniel Boman, redaktör på Aktuell Hållbarhet.

Taxonomin innebär en tydlig definition, men företag som inte omfattas behöver inte känna sig ohållbara.


Debatten om den kommande taxonomins betydelse har gått varm det senaste året. Såväl den tidigare miljöministern Lena Ek (C) som Svenskt Näringsliv menar att det svenska klimatarbetet hotas av det föreslagna regelverket och flera branscher anser sig missgynnade.

Och ja, mycket pekar på att taxonomiförordningen kommer lägga grunden för hur hållbara investeringar ska definieras. Däremot är det inte sagt att alla branscher som inte omfattas av taxonomin inte är hållbara. Det är dock en av de största missuppfattningarna kring taxonomin, enligt flera experter på regelverket.

Än så länge handlar taxonomin om miljöfrågor och nu i första skedet om klimatperspektiv. Hållbarhet är ju ett otroligt mycket bredare begrepp än så och många verksamheter bidrar med samhällsnytta utan att ha en naturlig roll i förordningen. Det kommer de sannolikt kunna dra nytta av framöver också.

En annan aspekt är att taxonomin inte säger vad investerarna ska placera sina pengar i. Den pekar bara ut vad som krävs av ett antal ekonomiska aktiviteter för att de ska bidra till att nå 1,5-gradersmålet. En uppskattning är att det kommer täcka 3-5 procent av verksamheterna på de europeiska börserna.

Att leva upp till taxonomin kommer därför innebära fördelar i form att kunna söka specifikt kapital som avsätts för miljöinvesteringar, inte sällan till förmånliga förutsättningar. Men för att uppfattas som en ohållbar verksamhet kommer det krävas att den så kallade bruna taxonomin blir verklighet och beskriver en specifik ekonomisk aktivitet.

Daniel Boman

daniel.boman@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.