Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbara bolag

Peter Wallin, vd på Bonava

Foto: Pontus Orre

Bonava: ”Vi har haft hållbarhet inbyggt i vår affärsidé från början”

Att bostadsutvecklaren Bonava toppar rankningen Hållbar Bolag 2021 i kategorin konsumtionsvaror beror enligt vd Peter Wallin bland annat på att Bonava har haft hållbarhet inbyggt i sin affärsidé och grundsyn på verksamheten redan från början.

Publicerad: 25 oktober 2021, 19:04

Per-Olof Lindsten

per-olof.lindsten@di.se

 

För Bonava var det självklart att sätta tuffa, ambitiösa hållbarhetsmål redan från början vid avknoppningen från NCC för fem år sedan. I dag toppar bostadsutvecklaren rankningen Hållbara bolag inom konsumtionsvaror.

– Det är ett resultat av att Bonava har haft hållbarhet inbyggt i sin affärsidé och grundsyn på verksamheten redan från början, menar Peter Wallin, vd för Bonava sedan i februari i år.

– Det är viktigt i alla verksamheter, men i synnerhet i vår bransch med så otroligt långa ledtider. Från att vi utvecklar ett koncept till att vi bygger och säljer pratar vi ibland om upp mot 9-10 år. Det gör naturligtvis att om vi inte har fokus på att bygga hållbara boende och grannskap från början, då kommer vi aldrig att nå dit. 

”I Norden finns det en stor medvetenhet om hållbarhet som gör att vi får draghjälp från myndigheter, kunder och leverantörer.”

Bostadsutvecklaren Bonava grundades 2016 som en avknoppning från byggkoncernen NCC och hållbarhetschef Anna Hamnö Wickman har varit med från starten.

Ni var första bostadsutvecklaren i Europa att få klimatmål godkända av Science Based Targets initiative. Vad gjorde att ni tog det steget?

– Redan när Bonava bildades var det ett krav från styrelsen att vi måste ha klimatmål och då bestämde vi oss för att verkligen göra det ‘by the book’, verkligen kartlägga var vi har vår klimatpåverkan och vad vi behöver göra för att vi ska vara i linje med de internationella klimatavtalen. Då är Science Based Targets det bästa stödet som finns, säger Anna Hamnö Wickman. 

Hur presterar ni mot era mål?

– Vad gäller scope 1 och 2 ligger vi bra till och har en utsläppsminskning på 24 procent mot basåret 2018. Den riktigt stora delen, scope 3, som står för 98 procent av vår påverkan eftersom vi definierat det väldigt tufft för oss och tagit med all klimatpåverkan som är relevant för oss uppströms och nedströms, där har vi minskat med 10 procent. Den omställningen tar längre tid, säger Anna Hamnö Wickman.

Hur jobbar Bonava med cirkularitet?

– Byggmetoder skiljer sig mycket åt mellan olika geografiska marknader. Där har vi kunnat se att det finns mycket utrymme att optimera genom att välja en byggmetod som är materialeffektiv, att välja byggmaterial med större andel återvunnet material men i första hand se till att vi inte använder mer material än vad som är nödvändigt, säger Anna Hamnö Wickman. 

Materialmängdsmässigt har Bonava visat på att det finns vinster på 10-15 procent ”utan någon extrem innovationsnivå” för de stommar som används i bolagets byggsystem.

– Klimatmässigt betyder det vinster upp mot 30 procent för de byggdelarna utan att vi gjort någonting revolutionerande, enligt Anna Hamnö Wickman. 

Bonava finns i nio länder. Är det skillnad på hur ni jobbar och kan jobba hållbart på de olika geografiska marknaderna?

– I Norden finns det en stor medvetenhet om hållbarhet som gör att vi får draghjälp från myndigheter, kunder och leverantörer. På vår största marknad, Tyskland, tar vi många egna initiativ i väntan på att kunna få ett externt, samstämmigt certifieringssystem liknande Svanen, på plats. Här kommer sannolikt EU-taxonomin bidra till utvecklingen. På andra marknader som kännetecknas av lite mer omognad, främst Baltikum och Sankt Petersburg, fokuserar kunderna fortfarande främst på det grundläggande att de behöver en bra utformad bostad. Men utvecklingen inom hållbarhet går väldigt snabbt även där, säger vd Peter Wallin.

– Samtidigt är det på de marknader där vi inte har draghjälp av samhället i stort, som vi har gjort och gör störst nytta med vårt hållbarhetsarbete, konstaterar Anna Hamnö Wickman. 

Var ser ni den fortsatt största utmaningen för er och för branschen hur ni kan påverka till en hållbar omställning? 

– Vår utmaning är de långa ledtiderna och vårt beroende av att andra aktörer också ställer om. Förutsättningen för att lyckas med den utmaningen är att ha ett långsiktigt perspektiv.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-inställningar.

Innehåll: https://infogram.com/hallbara-bolag-2021-konsumtionsvaror-1hdw2jpgj3yzp2l

Läs också:

Läs Hela listan: Hållbara Bolag 2021

Läs ”Frågor och svar om rankningen Hållbara bolag 2021”

Kategori Material och totalvinnare: Stora Enso
Kategori Konsumtionsvaror: Bonava
Kategori Dagligvaror: Essity
Kategori Kapitalvaror: Skanska
Kategori Banker: SEB
Kategori Banker: Swedbank
Kategori Investmentbolag: Investor

Läs intervju med Susanna Arvidsson som leder arbetet med rankningen

 


Ämnen i artikeln:

Hållbara Affärer

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.